На гарячу лінію Єдиної служби правової допомоги (далі Служба) надходять непоодинокі звернення громадян України щодо протиправного притягнення до адміністративної відповідальності за переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях.
Зазначена тема вже піднімалась в інформаційних матеріалах, зокрема «ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПЕРЕМІЩЕННЯ ТОВАРІВ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ». За висновками спеціалістів Єдиної служби правової допомоги:
1. Притягнення до адміністративної відповідальності громадян України за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 КУпАП, після її офіційного припинення є протиправним.
2. Проведення огляду речей та транспортних засобів співробітниками податкової міліції в межах процедури справи про притягнення до адміністративної відповідальності, є протиправним, оскільки ст. 42-46 ЗУ «Про Національну поліцію», що розповсюджують свою дію на органи податкової міліції згідно п. 3-1 Перехідних положень ЗУ «Про Національну поліцію» на теперішній час, не містять повноважень поліції щодо зупинки транспорту, перевірки документів та огляду речей, оскільки такі повноваження поліції закріплені у ст. 31 ЗУ «Про Національну поліцію», дія якої не розповсюджується на органи податкової міліції.
З метою упередження порушення прав громадян України Службою у липні 2018 року було повідомлено про зазначені правові ризики Державну фіскальну службу України,Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, Генеральну прокуратуру України.
Водночас, згідно звернень громадян на гарячу лінію, встановлено що по даний час співробітниками ДФС України здійснюється притягнення громадян до адміністративної відповідальності за статтею 204-3 КУпАП.
З даного приводу повідомляємо, що 30 квітня 2018 року набрав чинності Указ Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях" № 116/2018. На підставі вказаного Указу Президента, з урахуванням статті 18 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», рішенням першого заступника керівника АТЦ при СБУ (керівника оперативного штабу з управління АТО) від 30 квітня 2018 року № 33/1-4129 антитерористичну операцію припинено.
Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Відповідно до вимог статті 245 КУпАП завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
З вимогами статті 245 КУпАП кореспондуються положення цього Кодексу щодо обставин, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення, які визначені статтею 247 КУпАП. Зокрема, згідно вимог пункту 1 частини першої статті 247 Кодексу провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за такою обставиною, як відсутність події і складу адміністративного правопорушення. Тому, розпочате провадження в справі про адміністративне правопорушення за відсутності події чи складу адміністративного правопорушення підлягає закриттю на підставі пункту 1 частини першої статті 247 КУпАП.
Так, наприклад, Артемівський міськрайонний суд Донецької області вивчивши матеріали справи 219/486/19, вважає, що протокол про адміністративне правопорушення не повністю відповідає вимогам ст. 256 КпАП України, тому, підлягає поверненню до Управління оперативного забезпечення на окремих територіях зони АТО ГУ ДФС України у Донецькій області.
Частиною 1 статті 204-3КпАП України передбачена адміністративна відповідальність за порушення порядку переміщення товарів до районів або з району проведення антитерористичної операції.
Між тим, суть адміністративного правопорушення, що викладена в протоколі про адміністративне правопорушення, не в повній мірі відповідає диспозиції ст.204-3 ч.1 КпАП України та доданим матеріалам, а саме, в протоколі про адміністративне правопорушення не зазначено, в чому полягало порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення саме антитерористичної операції (яка відповідно до діючого законодавства з 30.04.2018 року припинена), і що підлягає обґрунтуванню та уточненню, як підлягає уточненню і назва нормативних документів, зазначених у протоколі, з обґрунтуванням їх дії станом на 29.12.2018р.»
Єдиною службою правової допомоги було направлено запит до ДФС України з питанням на яких правових підставах здійснюється складання протоколів за статтею 204-3 КУпАП працівниками ДФС після 30.04.2018 року, якщо антитерористичну операцію в державі припинено.
ДФС України в своїй відповіді повідомило, посилаючись на закон «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», що дія цього закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення. Тобто, згідно позиції ДФС України, після 01.11.2018 року дія закону припиняється та припиняються всі обмеження, які ним було введено. (відповідь ДФСУ від 03.07.2018 року № 22329/6/99-99-21-13-01-15 за посиланням).
В ході проведення відпрацювання зазначеного матеріалу отримано інформацію від ДФС України про загальну кількість складених адміністративних протоколів за статтею 204-3 КУпАП складених працівниками структурних підрозділів ДФС після 01.11.2018 року по 16.01.2019 року, тобто з часу коли, згідно позиції ДФС України, обмеження встановлені законом «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» втратили чинність. Всього за цей час було складено 233 протоколи.
За висновками спеціалістів Служби неузгодженість дій Державної фіскальної служби України спричиняє порушення прав громадян України, які перетинають лінію розмежування, та створює ризики притягнення до відповідальності працівників регіональних ДФС, в тому числі, за статтею 365 ККУ, тобто перевищення влади або службових повноважень, у разі завдання діями працівників ДФС істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам громадян, з подальшим відшкодуванням завданої матеріальної та моральної шкоди з винних осіб.
Враховуючи вищевикладене Службою повторно проінформовано ДФС України та ГУ ДФС України у Донецькій області щодо можливих правових ризиків та запропоновано терміново вжити заходи, у відповідності до компетенції, з метою припинення порушення прав громадян.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва: Інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги»
Відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 03/01-19/ІНФО від 24.01.2019 року