ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

ОХОРОНА ЗДОРОВ'Я.COVID-19.КАРАНТИН.

З огляду на численні звернення громадян та представників юридичних осіб, які надходили на гарячу лінію Служби у березні 2020 року, щодо можливого порушення їх прав та свобод, та з метою висвітлення об’єктивної правової інформації про правові підстави встановлення карантину у державі щодо запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 (далі - COVID-19), Службою направлено відповідні звернення до державних органів. Зокрема, 28 березня 2020 року на електронну адресу Міністерства охорони здоров'я України (далі МОЗ) - Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Службою було направлено запит про надання публічної інформації, з проханням надати на електронну адресу запитувача наступну інформацію:

  • Обґрунтоване подання головного державного санітарного лікаря України для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину у 2020 році.
  • Документ, яким порушено питання про встановлення карантину перед Кабінетом Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я у 2020 році.

В порушення вимог ч. 1 статті 20 закону України «Про доступ до публічної інформації», відповідь на запит Служби від 28 березня 2020 року надано уповноваженою особою МОЗ лише листом від 21 травня 2020 року № 05.1-14/17/883/ЗПІ-20/1619, за підписом директора Департаменту реалізації політик МОЗ Гаврилюка А.

Прим. Оскільки державним органом не було надано відповідь у встановлений законом термін, керуючись ч. 1 статті 17 закону України «Про доступ до публічної інформації», листом № 1304/2020 УПЛ від 13.04.2020 року було проінформовано Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

 Лист МОЗ від 21.05.2020 року:Рисунок 687

 

З огляду на інформацію викладену у вказаному листі МОЗ повідомляємо, що діяльність інформаційного агентства Єдина служба правової допомоги пов’язана з донесенням громадянам України достовірної правової інформації про діяльність державних органів з метою формування об’єктивних правових відносин між органами владних повноважень та громадянами.

Представниками МОЗ не дотримано вимог законодавства щодо своєчасності та об’єктивності надання інформації, яка стосується нагальних правових питань життєдіяльності населення України. 

По-перше, пункт о) статті 40 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» виключено згідно закону України від 16 жовтня 2012 року № 5460-VI.

Отже, у відповідності до чинної редакції статті 40 даного закону головний державний санітарний лікар України, у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режиму надзвичайного стану, вносить центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я (МОЗ), обґрунтоване подання для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину.

Відповідно, повідомлення у листі МОЗ, що Головний державний санітарний лікар України вносить до Кабінету Міністрів України обґрунтоване подання для прийняття рішення про встановлення карантину не відповідає змісту діючих нормативних актів України. 

По-друге, стаття 29 (Карантин) закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» визначає, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України. Питання про встановлення карантину порушує перед Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, за поданням головного державного санітарного лікаря України.

Отже, повідомлення у листі МОЗ, що законом визначається: «Карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України за поданням головного державного санітарного лікаря України», не відповідає змісту діючих нормативних актів України та містить завідомо неправдиві відомості. 

По-третє, вважаємо протиправними висновки МОЗ про внесення з голосу подання про встановлення карантину під час засідання Уряду у зв’язку з тим, що у нормах вищезазначених законів не регламентована форма подання головного державного санітарного лікаря України про встановлення карантину.

У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Подання головного державного санітарного лікаря України про встановлення карантину не є простою формальністю, оскільки саме в ньому на професійному рівні має бути викладено обґрунтування періоду і меж території встановлення карантину, перелік необхідних протиепідемічних та інших заходів, вичерпні тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб, додаткові обов’язки, що покладаються на них. Саме головне, що таке обґрунтоване подання здійснюється головним державним санітарним лікарем України до МОЗ для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину, а не до Кабінету Міністрів України під час засідання Уряду.

Отже, внесення з голосу подання головного державного санітарного лікаря України про встановлення карантину під час засідання Уряду про встановлення карантину є протиправним. 

Окрім того, наказом МОЗ № 521 від 25.02.2020 року «Про внесення зміни до Переліку особливо небезпечних, небезпечних інфекційних та паразитарних хвороб людини і носійства збудників цих хвороб» внесено відповідні зміни та доповнено розділ «Особливо небезпечні інфекційні хвороби» пунктом 39 такого змісту - «39. COVID-19». Отже, COVID-19 є особливо небезпечною інфекційною хворобою.

Висновки

За висновками спеціалістів Служби, невиконання уповноваженими особами МОЗ вимог законодавства щодо негайного забезпечення правового підґрунтя заходам протидії особливо небезпечній інфекційній хворобі COVID-19 спричинило неоднозначне тлумачення та сприйняття громадянами правових підстав встановлення карантину. Як наслідок існують ризики визнання дій та бездіяльності органу влади протиправними, з подальшим стягненням отриманої матеріальної шкоди.

Згідно інформації Окружного адміністративного суду м. Києва до суду подано 22 позови щодо визнання протиправною постанови КМУ від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами).

Отже, будь-які повідомлення в офіційній позиції МОЗ обставин та їх обґрунтування щодо встановлення карантину в Україні, які суперечать вимогам чинного законодавства, лише спричиняють правову невизначеність у питаннях нагального життєзабезпечення населення та як наслідок збільшують соціальну напругу у суспільстві. 

Також, згідно висновків спеціалістів Служби, директором Департаменту реалізації політик МОЗ А. Гаврилюком, шляхом підписання офіційної позиції міністерства, яка суперечить вимогам чинного законодавства, викладеної в листі від 21 травня 2020 року № 05.1-14/17/883/ЗПІ-20/1619, допущено грубі порушення законодавства, що є підставою для притягнення його до дисциплінарної відповідальності.

Заходи

Враховуючи вищевикладене, Службою направлено відповідні скарги до Міністерства охорони здоров'я України:

Міністру охорони здоров'я України:

з проханням призначити та провести службове розслідування щодо виконання службових обов’язків державним секретарем МОЗ під час підготовки та подання документів, згідно статті 29 закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» до Кабінету Міністрів України, за поданням головного державного санітарного лікаря України, щодо встановлення карантину. А також щодо забезпечення контролю державним секретарем МОЗ під час формування офіційної позиції міністерства з питань правового забезпечення встановлення карантину у державі.

Державному секретарю МОЗ:

- з проханням призначити та провести службове розслідування щодо правомірності дій службових осіб МОЗ під час підготовки та подання документів, згідно статті 29 закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» до Кабінету Міністрів України, за поданням головного державного санітарного лікаря України, щодо встановлення карантину.

- призначити та провести службове розслідування щодо дій директора Департаменту реалізації політик МОЗ Гаврилюка А., під час підписання офіційної позиції міністерства, яка суперечить вимогам чинного законодавства, викладеної в листі від 21 травня 2020 року № 05.1-14/17/883/ЗПІ-20/1619.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA". 

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Денис Юлійович.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 08/05-20/І від 27.05.2020 року 

 

banner right karta