ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

ПОДАТКОВЕ ПРАВО. СМКОР.

В окружному адміністративному суді м. Києва розглядається адміністративний позов (справа № 826/12108/18) платника ПДВ до відповідача - Кабінету Міністрів України, треті особи – Міністерство фінансів, Державна фіскальна служба України. Про  визнання протиправними та такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили, з відповідним визнанням нечинними, положення нормативно-правового акту визначені пунктами п. 10, п. 20, п. 21, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 117 від 21 лютого 2018 р. «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Розгляд справи супроводжується спеціалістами Єдиної служби правової допомоги.

 

Правова позиція Позивача.

Щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування:

Змінами п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу (Законом № 2245-VIII від 07.12.2017 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році») визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

21 лютого 2018 р. було прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» яку зареєстровано за № 117 (далі Постанова). Розробником Постанови є Міністерство фінансів України.

Прийнята Постанова не визначала підстави для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Пунктом 10 Постанови визначено, що Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Згідно Порядку у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються в тому числі критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію ПН/РК.

Застосування органами ДФС Критеріїв, визначених ДФС України листами, як підставу для зупинення реєстрації податкової накладної є протиправними.

Відповідь ДФС внесення до переліку ризикових кількість 2018 2019 222

Відповідь ДФС внесення до переліку ризикових кількість 2018 2019 3222

Не прийняття Кабінетом Міністрів України нормативного документу, який би визначав підстави для зупинення реєстрації податкової накладної, є діями протиправними оскільки є прямим невиконанням вимог п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу.

Щодо відмови у реєстрації податкової накладної:

Чинна редакція Податкового кодексу не містить нормативно визначених підстав такої дії як відмова у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (далі ПН/РК), а містить лише визначення зупинення реєстрації ПН/РК, яке здійснюються тільки в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 статті 201 Кодексу).

В редакції Податкового кодексу до 07.12.2017 року (п. 201.16.3) зазначалось право Кабінету Міністрів України визначати підстави прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування або про відмову в такій реєстрації. В результаті чого Урядом було прийнято постанову № постанову Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 р. № 190 (в даний час втратила чинність). Після внесення змін до Податкового кодексу законом  № 2245-VIII від 07.12.2017 року право визначати Кабінетом Міністрів підстав відмови реєстрації податкової накладної було  виключено.

У відповідності до п. 20.2 Податкового кодексу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику,  тобто ДФС України приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, тобто Міністерством фінансів України. 

Отже, право розробити порядок прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування залишилось у Міністерства фінансів України, а підстави прийняття такого рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК мають бути визначені тільки законом, у відповідності до Конституції України. 

В свою чергу, Постановою № 117 затверджено ПОРЯДОК зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якому серед іншого зазначено:

У пункті 20. Зазначені комісії приймають рішення про:

  • реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
  • відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

У пункті 21. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

  • ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
  • ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4пункту 13 цього Порядку;
  • надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В свою чергу, Кабінетом Міністрів України, який є Відповідачем за даним позовом, прийнято нормативно-правовий акт - постанову № 117 від 21 лютого 2018 р. «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» якою, всупереч вимогам Податкового кодексу, визначено підстави для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.

Отже такий нормативно-правовий акт є протиправним та таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, тобто Податковому кодексу України. Водночас Державна фіскальна служба застосовує оскаржуваний акт Кабінету Міністрів України до платників податків.

Розгляд справи (головуючий суддя Григорович П.О., судді Смолій І.В., Каракашьян С.К.) за адресою: м. Київ, вул. Петра Болбочана, 8, корпус 1, зал судового засідання № 3.

Відповідь Адміністрації Президента щодо скасування постанови 117 1

 

Щодо критерїів ризиковості платника податків та критеріїв ризиковості операцій прийнятих ДФС у березні 2018 року та погоджених Мінфіном 22.03.2018 року, ДФС повідомляє, що регіональним ДФС зазначені Критерїі було надіслано лише 13 квітня 2018 року (відповідь ДФСУ за посиланням). 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 13/05-19/2/ІНФО від 15.05.2019 року

 

banner right karta