ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

ГУМАНІТАРНА ДОПОМОГА

Єдиною службою правової допомоги (далі Служба) протягом 2017 - 2019 років проводиться адвокаційна кампанія "ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ОТРИМАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ В УКРАЇНІ". Попередні матеріали по темі.

11 січня 2019 року до Служби надійшли численні звернення отримувачів гуманітарної допомоги щодо виключення їх з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги наказом Міністерства соціальної політики України (Мінсоцполітики).

В ході перевірки отриманої інформації встановлено:

09.01.2020 року прийнято наказ № 3 «Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги». Наказ підписано заступником міністра О. Коваль.

Наказ прийнято відповідно статей 4, 5, 11 12 Закону України ,,Про гуманітарну допомогу” (далі – Закон) з урахуванням протоколу засідання робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики від 24.12.2019 року № 44. Підставою зазначено листи регіональних підрозділів соціальної політики.

Згідно витягу з протоколу засідання Робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики від 24 грудня 2019 р. № 44 (п. 7) на засіданні роглядалось питання щодо необхідності удосконалення законодавства про гуманітарну допомогу зокрема розроблення форми звіту про розподіл та використання гуманітарної допомоги та форми відомості видачі гуманітарної допомоги набувачам – фізичним особам. На засіданні було вирішено рекомендувати Мінсоцполітики опрацювати проект нормативно-правового акту щодо врегулювання зазначених питань та форму відомості видачі гуманітарної допомоги набувачам – фізичним особам, розглянути їх на черговому засіданні робочої групи з питань гуманітарної допомоги.

Також даним пунктом було рекомендувано Мінсоцполітики звернутися до обласних, Київської міської держаних адміністрацій щодо надання інформації про отримувачів, які  не подавали звіти про розподіл та використання вантажів, визнаних гуманітарною допомогою у 2019 році. За результатами наданої інформації рекомендувати Мінсоцполітики виключити з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги отримувачів, що не подвали зазначені звіти в порушення статті 11 Закону України „Про гуманітарну допомогу”.

За висновками спеціалістів Єдиної служби правової допомоги наказ № 3 від 09.01.2020 року Мінсоцполітики є протиправним та підлягає скасуванню з огляду на наступне:

Порядок реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги шляхом включення їх до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги (далі - Реєстр) та виключення регулюється постановою Кабінету Міністрів України № 39 від 30 січня 2013 р. «Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги». Пунктом 7 Порядку визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про виключення отримувача гуманітарної допомоги з Реєстру, а саме:

  • документального підтвердження факту порушення отримувачем гуманітарної допомоги законодавства про гуманітарну допомогу;
  • подання отримувачем гуманітарної допомоги заяви про виключення його з Реєстру;
  • ліквідації юридичної особи, яка є отримувачем гуманітарної допомоги.

З урахуванням інформації, викладеної у протоколі засідання робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики від 24 грудня 2019 р. № 44, підставою виключення з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги є інформація обласних, Київської міської держаних адміністрацій щодо не подання звітів у відповідності до статті 11 Закону України „Про гуманітарну допомогу”.

З зазначеного приводу повідомляємо, що згідно частини п’ятої статті 11 закону України «Про гуманітарну допомогу» отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.

На сьогоднішній день відсутній установлений будь-яким нормативним документом порядок подання звітності до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги про наявність та розподіл гуманітарної допомоги, також відсутня затверджена будь-яким нормативним документом форма такої звітності.

Згідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Окрім того на засіданні робочої групи 24.12.2019 року було вирішено рекомендувати Мінсоцполітики опрацювати проект нормативно-правового акту щодо зокрема розроблення форми звіту про розподіл та використання гуманітарної допомоги.

Висновок

Враховуючи вищевикладене, неподання звітності, щодо якої відсутній установлений нормативними документами порядок та затверджена форма, не може вважатись документально підтвердженим фактом порушення отримувачем гуманітарної допомоги законодавства про гуманітарну допомогу. Відповідно не є підставою для виключення з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги у відповідності до постанови КМУ № 39 від 30 січня 2013 р. «Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги».

З огляду на зазначене, отримувачам гуманітарної допомоги рекомендовано направити скаргу (зразок за посиланням) на адресу Мінсоцполітики щодо скасування наказу від 09.01.2020 року № 3 «Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги», як протиправного.


Водночас слід зауважити, що Мінсоцполітики по цей час не усунуто порушення законодавства про які вже неодноразово наголошувалось в матеріалах Служби, а саме:

  1. В порушення п. 4 постанови КМУ від 25 березня 2013 р. № 241 «Про затвердження Порядку взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України “Про гуманітарну допомогу”» на засіданні робочої групи, не фіксується у протоколі результати розгляду позицій центральних органів виконавчої влади та Національного банку, які члени робочої групи зобов’язані подати на засідання у формі листів із зазначенням позицій щодо погодження проекту рішення.
  2. Існуючий підзаконний акт - постанова КМУ від 25 березня 2013 р. № 241 (розробник Міністерство соціальної політики), всупереч статті 4 Закону не містить Національну поліцію в переліку органів влади, які зобов’язані надавати письмові погодження рішень визнання вантажів гуманітарною допомогою. У зв’язку з чим, Національна поліція, всупереч закону, не здійснює письмових погодження рішень щодо визнання вантажів гуманітарною допомогою.
  3. Також досі не врегульовано питання законодавчого визначення пільгового оподаткування гуманітарної допомоги при її ввезені. Відповідно до статті 287 Митного кодексу, звільняються від оподаткування ввізним митом, при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України як гуманітарна допомога. Водночас, постанова Кабінету Міністрів України “Питання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України” втратила чинність згідно постанови від 21 січня 2013 р. № 23 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України». 

 Вжиті заходи:

З урахуванням вищезазначеного прийнято рішення в черговий раз направити відповідне інформування до Мінсоцполітики про необхідність неухильного дотримання вимог закону «Про гуманітарну допомогу», неприпустимості порушення прав отримувачів гуманітарної допомоги, та приведення підзаконних актів у відповідність до положень актів вищої юридичної сили.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA". 

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 02/01-20/І від 11.01.2020 року  

banner right karta