ПОДАТКОВЕ ПРАВО. ПДВ. СМКОР
Постановою Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-IX утворено Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України (ТСК) з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України. Основним завданням ТСК визначено: розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, зокрема, Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України та Державної митної служби України, які призвели до недоотримання доходів Державного бюджету України в особливо великих розмірах, у період з 1 січня 2019 року по цей час.
Спеціалістами Єдиної служби правової допомоги (далі Служба) з 2018 року проводиться адвокаційна кампанія "Правомірність зупинення та відмови реєстрації податкових накладних".
За висновками спеціалістів Служби діючі нормативні механізми протидії формуванню незаконного податкового кредиту з податку на додану вартість є неефективними у зв’язку протиправною бездіяльністю керівництва Міністерства фінансів України, ДПС (ДФС) та порушенням вимог Податкового кодексу України під час підготовки підзаконних нормативно – правових актів у 2018-2019 роках, що спричинило недоотримання доходів Державного бюджету України в особливо великих розмірах.
Так, зокрема, нормативна неврегульованість постанови КМУ № 117 від 21.02.2018 року спричинила численну кількість порушень платників податків реального сектору економіки, а відсутність нормативно визначених підстав для зупинення реєстрації ПН/РК протягом 2018-2020 років спричинила численну кількість відновлення реєстрації податкових накладних у судовому порядку, в тому числі, підприємствами, які за даними органів досудового слідства мають очевидні ознаки фіктивності та здійснюють формування незаконного податкового кредиту з ПДВ.
Детально в матеріалі: ПОШИРЕННЯ ПРОТИПРАВНИХ СХЕМ З ПДВ. НАСЛІДКИ БЕЗДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ ТА МІНФІНУ. РОЗСЛІДУВАННЯ
Також за висновками спеціалістів Служби прийнята постанова КМУ № 1165 від 11.12.2019 року не відповідає положенням Податкового кодексу, містить значні правові невизначеності та суперечності з іншими нормативними актами, що в подальшому також буде спричиняти визнання дій органу ДПС протиправними та відновленню реєстрації ПН/РК в суді, в тому числі підприємствами, які задіяні у схемах з формування незаконного податкового кредиту з ПДВ.
Детально в матеріалах: ЩОДО ПРОТИПРАВНОСТІ ПОСТАНОВИ КМУ № 1165 ВІД 11.12.2019 РОКУ. ЗУПИНЕННЯ РЕЄСТРАЦІЇ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ.
Період охоплений розслідуванням ТСК визначено з 01.01.2019 року по цей час. Водночас, за висновками спеціалістів Служби негативні наслідки недоотримання доходів Державного бюджету України в особливо великих розмірах за вищевказаний період необхідно розглядати у прямому взаємозв’язку з протиправною бездіяльністю державних органів, що мала місце до зазначеного періоду, але є причиною саме таких негативних наслідків. Так, при відсутності нормативно визначених підстав для зупинення реєстрації податкових накладних були всі наявні ризики відновлення зупинених ПН/РК за формальною ознакою. Про зазначені ризики було неодноразово повідомлено Міністерство фінансів України, ДФС та ДПС.
Міністерство фінансів України листом від 24.05.2018 року № 26010-06-10/14202 та листом від 16 квітня 2018 року повідомило Службу, що ДФС України було доручено розробити проект наказу про затвердження критеріїв ризиковості платника податків, ризиковості здійснення операцій, показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податків, для його подальшої державної реєстрації в Мінюсті, проте зазначений проект наказу не надано. (Листи підписано Директором моніторингу баз даних та верифікації виплат Мінфіну Дмитром Миколайовичем Серебрянським).
В подальшому Службою неодноразово письмово наголошувалось Міністерству фінансів України про необхідність приведення до вимог Податкового кодексу України положень Постанови № 117, зокрема: листом Служби № 1012/2018 МФУ від 10.12.2018 року.
На зазначене звернення отримано відповідь Міністерства фінансів України без належного реагування за підписом заступника міністра Сергія Верланова.
Також на лист Служби № 0104/2019 МФУ від 01.04.2019 року - отримано відповідь Міністерства фінансів України без належного реагування за підписом заступника міністра Сергія Верланова.
Про безпідставність застосування Критеріїв визначених лише листами ДФС, які не породжують норм права, керівництво ДПС та Мінфіну було обізнано також після позиції Верховного Суду у постанові від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18, де зазначено, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
За матеріалами Служби 23.05.2019 року Державним бюро розслідувань внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом службової недбалості керівництва Міністерства фінансів, якими не забезпечено своєчасне розроблення Критеріїв ризиковості платника податків, критеріїв ризиковості здійснення операцій, що призводить до визнання зупинення реєстрації податкових накладних у судовому порядку протиправними та завдає збитків державному бюджету. Кримінальне провадження № 62019000000000711 за статтею 367 ККУ "Службова недбалість". Детально: ІНФОРМУВАННЯ ПРО ПРАВОВІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ОРГАНУ ВЛАДИ НЕЗАКОННОГО ЗУПИНЕННЯ ТА ВІДМОВИ РЕЄСТРАЦІЇ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ
В подальшому Сергія Верланова 08 травня 2019 року було призначено на посаду голови Державної податкової служби України та Дмитра Серебрянського було призначено на посаду директора Департаменту Державної податкової служби України. Відповідно зазначені службові особи були обізнані про те, що відсутність нормативно визначених підстав для зупинення реєстрації ПН/РК спричиняє не тільки безпідставне порушення прав платників реального сектору, а й з формальних причин дозволяє несумлінним платникам податків відновлювати реєстрацію зупиненого ПДВ сформованого в результаті безтоварних операцій.
Спеціалістами Служби висвітлювалось оскарження в судовому порядку постанови № 117 від 21.02.2018 року. Керівником Служби представлялись інтереси позивача у даній справі.
Слід зазначити, що під час судового розгляду в суді апеляційної інстанції працівниками ДПС України було вчинено умисні дії щодо введення в оману складу колегії суддів щодо повноважень судового представництва державного органу. Детально викладено в матеріалі: ІНФОРМУВАННЯ ЩОДО ВВЕДЕННЯ В ОМАНУ СУДУ ПРЕДСТАВНИКАМИ ДПС УКРАЇНИ У СПРАВІ ПРО СКАСУВАННЯ ПОСТАНОВИ КМУ № 117
Під час апеляційного провадження представниками ДПС неодноразово вчинялись дії щодо затягування розгляду справи шляхом подання необґрунтованих заяв про відвід складу суду, що двічі спричинило зупинення розгляду справи, а подальшому стало підставою для визнання дій представника ДПС зловживанням процесуальними правами. Інформація за даними судового реєстру за посиланням.
Зазначені дії можуть свідчити про те, що керівництвом ДПС навмисно вживались заходи щодо утримання діючого положення справ існування протиправного підзаконного акту, який не вирішував проблем боротьби з зловживанням у сфері ПДВ, а лише спричиняв негативні наслідки для реального сектору економіки, а визнання дій податкових органів протиправними спричиняли наслідки суттєвого завантаження судової системи та марного витрачання бюджетних коштів податкових органів.
Також слід зауважити, що під час судового розгляду у справу було залучено як апелянта підприємство ТОВ «Орлан Сейл», яким подавались процесуальні документи та документи по суті справи, що мали схожий зміст з процесуальними документами та позицією ДПС України. Представником ТОВ «Орлан Сейл» з метою затягування розгляду справи двічі заявлялись відводи складу суду, що стало підставою для визнання дій представника ДПС зловживанням процесуальними правами. Інформація за даними судового реєстру за посиланням.
Детально в матеріалах: ВИЗНАННЯ ПРОТИПРАВНОЮ ТА НЕЧИННОЮ В ОКРЕМІЙ ЧАСТИНІ ПОСТАНОВИ КМУ 117 ВІД 21.02.2019 РОКУ.
Лише, фактично під за результатами судового розгляду у справі 826/12108/18, про визнання протиправними та недійсними окремих положень постанови КМУ № 117, керівництвом ДПС було підготовлено проєкт постанови КМУ, яким нормативно затверджувались відповідні Критерії. В подальшому зазначену постанову було прийнято Кабінетом Міністрів України 11.12.2019 року без необхідних документів та погоджень, в порушення Регламенту КМУ, та зареєстровано за номером 1165 (матеріали щодо її протиправності).
За рішенням суду податковими органами ДПС (ДФС) протягом 2018-2020 р.р. зареєстровано 15,1 тис. податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ - 1,3 млрд. грн. Тенденції - до значного збільшення цих показників, оскільки за 2018 рік – 110,4 млн. грн., за 2019 рік – 817,6 млн. грн., то лише за січень - травень 2020 року вже на суму 554,6 млн. грн. ПДВ. Відповіді ДПС за посиланням.
Відновлення реєстрації ПН/РК в судах відбувається з підстав протиправності дій ДПС (ДФС) в результаті невідповідності вимогам Податкового кодексу постанови КМУ № 117, яка діяла протягом 2018-2019 р.р. В деяких випадках відбувається відновлення реєстрації в суді так званого «схемного» ПДВ, який утворився в результаті сумнівних операцій. При цьому органами ДПС витрачаються значні суми бюджетних коштів на сплату судового збору.
Детально в матеріалі: ПОШИРЕННЯ ПРОТИПРАВНИХ СХЕМ З ПДВ. НАСЛІДКИ БЕЗДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ ТА МІНФІНУ. РОЗСЛІДУВАННЯ
Висновки
За висновками спеціалістів Служби корупційні факти, які є предметом розслідування ТСК, щодо службових осіб Державної податкової служби України (Державної фіскальної служби України), можуть бути наслідком службової недбалості з боку керівництва Міністерства фінансів України, якими не вжито відповідні заходи контролю за діяльністю вищезазначених державних органів та не забезпечено своєчасного приведення у відповідність підзаконних нормативних актів, які б мали регулювати запобігання та протидію злочинним схемам з ПДВ.
За даним фактом Державним бюро розслідувань внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 62019000000000711 за статтею 367 ККУ "Службова недбалість" за фактом службової недбалості керівництва Міністерства фінансів України, досудове слідство триває.
Керівництвом ДФС та ДПС, в свою чергу, всупереч інтересам служби, не поінформовано Мінфін про необхідність своєчасного приведення нормативних документів у відповідність до вимог Податкового кодексу, що спричинило протягом 2018-2020 років безпідставне порушення прав платників податків та відновлення реєстрації податкових накладних у судовому порядку, в тому числі, підприємствами, які за даними органів досудового слідства мають очевидні ознаки фіктивності та здійснюють формування незаконного податкового кредиту з ПДВ.
Про зазначені факти щодо наявності ознак складу злочину передбаченого ст. 364 ККУ «Зловживання службовим становищем» повідомлено Національне антикорупційне бюро України (НАБУ). В свою чергу НАБУ було внесено дані до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом службової недбалості зі сторони керівництва Мінфіну, ДПС, ДФС, а не за фактом зловживання службовим становищем, досудове слідство триває. Повідомлення про початок досудового розслідування за посиланням.
Заходи
Керуючись ст. 6, 7, 12, 19 закону України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» прийнято рішення направити до ТСК Верховної Ради України відповідні матеріали, що свідчать про причини негативних наслідків недоотримання доходів Державного бюджету України в особливо великих розмірах, які пов’язані з протиправною бездіяльністю державних органів щодо своєчасного нормативного забезпечення запобігання та протидії злочинним схемам з ПДВ. Також у зверені до ТСК рекомендовано запросити відповідну інформацію та її документальне підтвердження щодо вищезазначених фактів в Міністерстві фінансів України та ДПС України, запросити для надання пояснень відповідальних службових осіб зазначених державних органів, запропоновано в офіційному порядку надати додаткові матеріали Служби, отримані в ході адвокаційних заходів, у разі потреби надати пояснення для ТСК.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA".
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Денис Юлійович.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 11/06-20/І від 15.06.2020 року