ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

МІЖНАРОДНИЙ ТЕРОРИЗМ

21 лютого Президент Росії Володимир Путін видав укази № 71 та № 72, якими визнав Донецьку та Луганську народні республіки як суверенні та незалежні держави. Признание ДНР 1

Признание ЛНР 1

Федеральними законами Російської Федерації від 22.02.22 року Державною думою РФ ратифіковано Договори про дружбу, співробітництво та взаємну допомогу між Російською Федерацією та Донецькою та Луганською народними республіками, 22.02.22 року закони було схвалено Радою Федерації РФ.

Організації «Донецька народна республіка» (ДНР) та «Луганська народна республіка» (ЛНР) відповідно до законодавства України є терористичними.

Так, поняття терористичної організації визначено у ст. 1 Закону України Про боротьбу з тероризмом (далі – Закон), а також у ст. 28 КК України, а саме: це стійке об'єднання трьох і більше осіб, створене з метою здійснення терористичної діяльності, у межах якого здійснюється розподіл функцій, встановлені певні правила поведінки, обов'язкові для цих осіб під час підготовки та вчинення терористичних актів. Достатнім для визнання організації терористичної є те, що якщо хоча б один із її структурних підрозділів здійснює терористичну діяльність із відома хоча б одного з керівників (керівних органів) усієї організації.

Існування окремого судового рішення, рішення органу законодавчої чи виконавчої влади щодо визнання діяльності терористичної для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 258-3 КК України не є обов'язковим (Рішення Верховного Суду від 04.11.21 р. у справі № 326/1385/18). Така позиція також узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в ухвалах від 22 листопада 2018 р. (справа № 477/233/16-к) та 29 жовтня 2020 р. (справа № 642/6196/17).

Визнання ДНР та ЛНР терористичною організацією узгоджуються також із практикою Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), який зазначив, що на початку квітня 2014 року озброєні угруповання почали захоплювати офіційні будівлі Донецької та Луганської областей та заявляти про створення самопроголошених утворень. ЛНР. У відповідь 14 квітня 2014 року Уряд України, який розглядає такі збройні формування як терористичні організації, санкціонував застосування проти них збройних сил шляхом введення у правове поле поняття антитерористичної операції (рішення від 25 липня 2017 року у справі Хлібик проти України).

Діяльність ДНР та ЛНР як терористичних організацій підтверджується зверненням Верховної Ради України (далі - ВРУ) до Організації Об'єднаних націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУ7 держав-2 № 129-VIII, Звернення до Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, національних парламентів держав - членів ЄС, США, Канади, Японії та Австралії щодо масового розстрілу людей під Волновахою в Україні, затвердженого Постановою ВРУ від 14 січня 2015 року № 106-VIII , Постанови ВРУ Про заяву Верховної Ради України Федерації та подолання її наслідків від 21 квітня 2015 року № 337-VII, Постанову ВРУ Про заяву Верховної Ради України Про трагічну загибель людей внаслідок терористичного акту над територією України від 22 липня 2014 року № 1596-VII суду щодо скоєння злочинів проти людяності та військових злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій ДНР та ЛНР, які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян, схваленого постановою ВРУ від 04 лютого 2015 року №145-8.

Факт створення ДНР та ЛНР за підтримки та під контролем РФ визнано Резолюцією ПАРЄ від 12 жовтня 2016 року. При цьому в Резолюції зазначено, що ДНР і всі її установи не мають будь-якої легітимності відповідно до українського або міжнародного права.

Висновки

За висновками фахівців Єдиної служби правової допомоги, виданням указів № 71 та № 72, а також прийняттям законів від 22.02.22 року про ратифікацію договорів про дружбу, співпрацю та взаємну допомогу між Російською Федерацією та Донецькою та Луганською народними республіками, Президентом і парламентом Російської Федерації фактично здійснено дії щодо підтримки терористичної діяльності терористичних організацій "Донецька народна республіка" та "Луганська народна республіка".

Примітка:

Міжнародний тероризм необхідно розглядати як багаторівневе правопорушення, коли завдається шкоди міжнародним зв'язкам, що позначається, серед іншого, на наступному:

– забезпечення суверенітету держави;

– забезпечення права і свободи людини;

– нормальному функціонуванні міжнародних наземних, повітряних та морських комунікацій.

До основних галузевих об'єктів тероризму відносяться:

- Суверенітет держави;

- Система дипломатичних зв'язків;

– системи міжнародних наземних, повітряних та морських комунікацій.

Щодо терактів, що підпадають під дію міжнародного права, можна зробити такий висновок:

1) теракти можуть здійснювати як у мирний, так і у воєнний час;

2) слід розрізняти теракти за суб'єктом скоєння та об'єктом спрямованості:

за суб'єктом скоєння виділяють: теракти, які здійснюються особами, які перебувають на службі та спеціально підготовлені для цієї мети – державний тероризм;

теракти, які здійснюють окремі індивіди або групи осіб;

по об'єкту спрямованості виділяють:

– теракти, які здійснюються проти безпеки держави;

- Теракти проти осіб;

– теракти проти власності держави або окремих фізичних чи юридичних осіб;

3) теракт підпадає під дію міжнародного права з: його вчинення суб'єктами міжнародного права;

- Небезпеки для міжнародних відносин;

- Наявності міжнародного елемента;

- Зацікавленості держав внаслідок соціальної небезпеки того чи іншого виду тероризму.

Міжнародний елемент означає, що теракт відбувається:

– на території однієї чи кількох держав або на території, яка не підпадає під юрисдикцію жодної з них;

– іноземним громадянином чи підданим, чи має місце співучасть зазначених осіб;

– щодо іноземного громадянина чи власності іноземної фізичної, юридичної особи.

Під терактами міжнародного характеру слід розуміти:

насильницькі дії через спробу або скоєння нападу, захоплення, викрадення, заподіяння тілесних ушкоджень, вбивства або дій, що створюють загрозу офіційним представникам та членам їхніх сімей;

– захоплення, заподіяння шкоди та знищення власності, необхідної для здійснення політичних, економічних, торгових, культурних відносин між державами, а також засобів, установ повітряного, водного, залізничного та автотранспорту, якщо дії характеризуються наявністю міжнародного елемента.

Таким чином, під терактом необхідно розуміти насильницькі дії щодо осіб, групи осіб, класів, представників влади, держави, спрямовані на залякування чи спонукання останніх до виконання вимог, досягнення цілей, покладених в основу здійснення терористичного акту.

Міжнародний тероризм: консолідований аналіз безпеки. - Навчальний посібник. – Київ: ННДПЗК КНУВС, 2009

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA". 

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Автор матеріалу: Денис Осмоловський

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Денис Юлійович

порядковий номер випуску і дата його виходу: 24/02-24/І від 24.02.2022 року

banner right karta