КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА. МИРНІ ЗІБРАННЯ
На гарячу лінію Єдиної служби правової допомоги (далі Служба) надходять звернення громадських активістів з проханням надати роз’яснення щодо можливого порушення конституційних прав на мирні зібрання в результаті встановлення в Україні карантину постановою Уряду від 11 березня 2020 р. № 211 із змінами.
Відпрацювання
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» установлено з 12 березня до 3 квітня 2020 р. на усій території України карантин.
Зокрема п. 7) ч. 2 постанови заборонено проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, за умови забезпечення учасників засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.
З даного приводу слід зауважити, що визначення поняття «масові заходи» у чинному законодавстві України відсутнє.
Постанову прийнято Урядом відповідно до статті 29 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р.
Згідно статті 29 закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України. Питання про встановлення карантину порушує перед Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, за поданням головного державного санітарного лікаря України.
Повноваження головного державного санітарного лікаря України визначені статтею 40 закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», зокрема п.п. й) визначено, що «у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режиму надзвичайного стану вносить центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, обґрунтоване подання для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину».
Отже, подання з пропозицією про встановлення карантину головного державного санітарного лікаря України вноситься Міністерству охорони здоров’я України лише у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режиму надзвичайного стану.
На сьогоднішній день режим надзвичайного стану в Україні не введено.
Статтею 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Відповідно до статті 64 Конституції свобода мирних зібрань може бути обмежена в умовах воєнного або надзвичайного стану.
В свою чергу оскільки обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, мають право в порядку визначеному ст. 280 КАСУ після одержання повідомлення про проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій тощо звернутися до окружного адміністративного суду за своїм місцезнаходженням із позовною заявою про заборону таких заходів чи про встановлення іншого обмеження права на свободу мирних зібрань (щодо місця чи часу їх проведення тощо).
Висновок:
За висновками спеціалістів Служби постановою КМУ від 11 березня 2020 р. № 211 право громадян збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, гарантоване ст. 39 Конституції України, не обмежено.
Водночас, обмеження щодо реалізації такого права на мирні зібрання може встановлюватися судом, лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей, за позовом виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, поданого до адміністративного суду в порядку ст. 280 КАСУ, після отримання відповідного повідомлення від ініціаторів проведення мирних зібрань.
Довідково: З метою правової оцінки документів Міністерства охорони здоров’я України та головного державного санітарного лікаря України, поданих до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину, Службою 28 березня 2020 року на електронну адресу Міністерства охорони здоров'я України - Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. було направлено запит про надання публічної інформації з проханням надати:
- Обґрунтоване подання головного державного санітарного лікаря України для прийняття рішення щодо звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення карантину у 2020 році.
- Документ, яким порушено питання про встановлення карантину перед Кабінетом Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я у 2020 році.
Станом на 13 квітня 2020 року Міністерством охорони здоров'я України, в порушення вимог ч. 1 статті 20 закону України «Про доступ до публічної інформації», відповідь на запит не надано.
Окрім того, 25 березня 2020 року Службою було направлено запит до Кабінету Міністрів України, у відповідності до вищезазначеного закону, з проханням надати скановані копії документів щодо внесення на розгляд до Кабінету Міністрів України проєктів постанов Кабінету Міністрів України прийнятих, як постанови – від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19”, від 16 березня 2020 р. № 215 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211».
Зазначений запит секретаріатом Кабінету Міністрів України було надіслано 26 березня 2020 року до виконання до Міністерства охорони здоров'я України та Мініфраструктури України.
Станом на 13 квітня 2020 року Міністерством охорони здоров'я України та Мініфраструктури, в порушення вимог ч. 1 статті 20 закону України «Про доступ до публічної інформації», відповідь на запит не надано.
Враховуючи вищевикладене, було направлено скаргу до Секретаріату КМУ та Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини про невиконання вимог закону Міністерством охорони здоров'я України та Мініфраструктури.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA".
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович.
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Денис Юлійович.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 06/04-20/І від 13.04.2020 року