ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО ТА ПРОЦЕС. ПРАВА СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

На гарячу лінію «Єдиної служби правової допомоги» (далі - Служба) надходять численні звернення від представників бізнесу щодо необґрунтованого кримінального процесуального тиску зі сторони правоохоронних органів при повній бездіяльності органів прокуратури, як структури, яка мала б здійснювати якісний процесуальний контроль за провадженням досудового слідства.

В інформаційному матеріалі ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ЗНИЩЕННЯ РЕЧОВИХ ДОКАЗІВ наводились приклади знищення за рішенням суду речових доказів у вигляді товарно матеріальних цінностей без можливості оскарження такого судового рішення та з порушенням норм закону  «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції» 14 січня 2000 року (N 1393-XIV), яким передбачено прийняття рішення уповноваженим державним органом вилучення з обігу продукції, яке має передувати її знищенню.

Як було встановлено спеціалістами Служби відповідне рішення державного органу підміняється правоохоронними органами шляхом подання до суду листа Держпродспоживслужби про те, що продукція відноситься до неякісної та небезпечної продукції та відповідно підлягає обов`язковому вилученню з обігу.

З метою встановлення кількості фактів надання листів Держпродспоживслужбою органам досудового слідства інформаційним агентством отримано відповідну інформацію:

Відповідь на запит ТОВ Єдина служба правової допомоги від 10.09.2019 1 1

Відповідь на запит ТОВ Єдина служба правової допомоги від 10.09.2019 1 2

 

У відповідності до отриманої інформації, отримання листів Держпродспоживслужби, які використовуються в судах як рішення уповноваженого органу, є системним явищем, найбільшу кількість листів отримано співробітниками Служби безпеки України.  

Слід зауважити, що суб’єкти господарської діяльності у яких знищено як речові докази товарні цінності фактично позбавлені можливості апеляційного оскарження такого процесуального рішення оскільки таке рішення не віднесено до переліку рішень, визначених ст.309 КПК України.

Приклад: кримінальне провадження № 22018101110000280 наведене у попередньому інформаційному матеріалі, так ухвалою від 27 серпня 2019 року Київським апеляційним судом відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ТОВ «Глобал Тобако Інтернешнл» на ухвалу слідчого судді Печерського районного суду м. Києва про знищення речових доказів.

За висновками спеціалістів Служби зазначеними суб’єктами господарювання може бути оскаржено в порядку адміністративного судочинства з відшкодуванням завданої шкоди дії та бездіяльність Держпродспоживслужби, якою надаються відповідні висновки правоохоронним органам, без прийняття рішення про вилучення продукції з обігу.     

Зазначені проблемні питання тиску на бізнес пов’язані, в першу чергу з відсутністю належного процесуального керівництва зі сторони органів прокуратури. Так, згідно чинного Кримінального процесуального кодексу прокурор, здійснює нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням.

На сьогоднішній день процесуальні прокурори здебільшого не в змозі забезпечити повний контроль за додержанням досудового слідства органами Нацполіції, податкової міліції ДФСУ, Служби безпеки України, це пов’язано з  великим навантаженням на одного процесуального керівника (в середньому 200 кримінальних проваджень). Інколи процесуальний керівник не зацікавлений у виявленні фактів тиску на бізнес, в рамках розслідування кримінальних проваджень в яких він здійснює таке процесуальне керівництво, оскільки діючий Кримінальний процесуальний кодекс покладає всю відповідальність за стан законності при вивченні кримінальних проваджень саме на процесуального керівника. Самостійне виявлення процесуальним керівником таких фактів керівництвом прокуратури часто розглядається як неналежне виконання своїх обов'язків. Крім того, співробітники органів прокуратури свідомо приховують такі факти та інтерпретують їх як необхідність повноти досудового слідства, незважаючи на те, що вказані дії виходять за предмет розслідування кримінального провадження.

Розповсюдженою практикою є підміна процесуального нагляду на фактичне здійснення досудового слідства прокурорами при формальному обліку кримінального провадження в іншому правоохоронному органі. Або здійснення тривалого досудового слідства слідчими органами прокуратури у справах з 2017 року.

В рамках розслідування по таким провадженням, здебільшого відсутні підозрювані особи, досудове слідство триває декілька років, слідчі за дорученням процесуального прокурора проводять обшуки (огляд), призначають податкові перевірки (ревізії) на підприємствах, які не мають відношення до суб’єктів зазначених у фабулах кримінальних проваджень. Інколи зазначені дії невиправдано наносять шкоду інтересам іноземних компаній, в тому числі, які здійснюють інвестиційну діяльність в Україні.

Так, наприклад, у кримінальному провадженні №42017200000000074, яке зазначалось в попередньому інформаційному матеріалі, розслідування по якому здійснюється слідчими Генеральної прокуратури України за фактом вчиненого працівниками митної служби злочину у 2017 році, вилучено 25 травня 2019 року тютюнові вироби, які вже 18 червня 2019 року ухвалою Печерського суду м. Києва передані на знищення. З 2017 року проводяться обшуки у різних суб'єктів господарювання, які не пов'язані з фабулою розслідування злочинів у провадженні. Так, наприклад, 18.06.2019 на підставі ухвали Печерського районного суду м. Києва в рамках цього ж кримінального провадження проведено обшук на підприємстві ТОВ "Ес-Фарма", засновником якої є громадянин Індії. Під час обшуку вилучено, банківські картки та електронний ключ, які є засобом доступу до банківського рахунку іноземної компанії New Mind Solutions FZE (Об`єднані Арабські Емірати). Якою в подальшому подано позов до суду щодо визнання дій слідчих Генеральної прокуратури України протиправними.

Вказані дії призводять до фактичного блокування роботи підприємців, погіршенню іміджу правоохоронних органів та відповідно інвестиційного клімату.

Вищезазначені порушення законних прав представників бізнесу в Україні, в тому числі іноземних, залишаються безкарними саме з тієї причини, що за діяльністю процесуальних керівників відсутній належний правовий нагляд з боку Генеральної прокуратури України.

Вирішенням зазначеного проблемного питання може бути створення в структурі Генеральної прокуратури України відповідного підрозділу з повноваженнями, які будуть спрямовані на виявлення фактів незаконного втручання у господарську діяльність посадовими особами органів прокуратури, СБУ, податкової міліції, Нацполіції при розслідуванні кримінальних проваджень, з наділенням права взаємодії та координації своєї діяльності з Державною регуляторною службою України, Радою бізнес-омбудсмена, іншими державними органами.

Заходи:

З метою запобігання порушення прав господарюючих суб’єктів під час досудового слідства, дотримання Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, Єдиною службою правової допомоги направлено відповідні інформаційні матеріали та пропозиції до Генеральної прокуратури України, Кабінету Міністрів України, Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства аграрної політики та продовольства,  Держпродспоживслужби.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA". 

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 37/09-19/І від 12.09.2019 року

banner right karta