ПРАВА СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ. ПЕРЕВІРКИ ДЕРЖПРАЦІ
На гарячу лінію Єдиної служби правової допомоги (далі - Служба) надходять скарги щодо перевірок, які проводяться інспекторами Державної служби України з питань праці (далі-Держпраці) у вигляді інспекційних відвідувань. Зокрема наголошується, що за результатами зазначених перевірок інспекторами Держпраці приймаються постанови про накладення штрафів за порушення приписів Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП).
Відпрацювання інформації:
Відповідно до частини першої статті 259 Кодексу законів про працю України Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 295 від 26 квітня 2017 р. «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”» (далі - Постанова).
Розробник нормативного акту – Держпраці. Метою акта є забезпечення виконання положень статті 259 КЗпП України, Конвенції Міжнародної організації праці (далі – МОП) N 81 від 1947 року «Про інспекцію праці у промисловості й торгівлі», та N 129 від 1969 року МОП «Про інспекцію праці в сільському господарстві», а також забезпечення реалізації делегованих органам місцевого самоврядування повноважень у сфері праці.
Документи щодо прийняття Постанови отримані з секретаріату Кабінету Міністрів (за посиланням).
Нормативний акт є регуляторним актом у розумінні Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Аналізом отриманих документів встановлено, що під час прийняття Постанови Міністерством юстиції, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Асоціацією міст України, СПО сторони роботодавців на національному рівні, Державною регуляторною службою України наголошено про невідповідність даного підзаконного документу акту вищої юридичної сили – закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі- закон 877). В свою чергу Держпраці не враховано зауваження заінтересованих органів влади з посиланням на те, що Конвенції МОП № 81 та № 129 є частиною національного законодавства та є пріоритетними в застосуванні по відношенню до законів.
Державна регуляторна служба України рішенням №171 від 26.04.2017 року відмовила в погодженні проекту регуляторного акта.
Позиція спеціалістів Служби:
Частиною першою статті 259 КЗпП визначено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Ключовим у даному випадку є визначені законодавчим органом повноваження Уряду щодо визначення саме «порядку», тобто процедури застосування державного нагляду.
Натомість аналіз Постанови свідчить, що розробником акту, всупереч наданим законом повноваженням, включено норми, якими визначено підстави на проведення державного нагляду та контролю.
Окрім того, постановою введено такі заходи контролю як інспекційні відвідування та невиїзні інспектування. Водночас, згідно закону 877 заходи державного нагляду (контролю) – це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом. Отже, лише законом, а не підзаконним актом, може бути введено нові заходи контролю.
Аналізом змісту Конценцій МОП встановлено, що зазначені міжнародні акти не визначають підстав для проведення заходів контролю, а лише орієнтують вітчизняне законодавство на базові принципи повноважень інспекції праці.
Частиною другою стаття 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У Основному законі відокремлено підстави, повноваження і спосіб, як три самостійні фактори, що мають бути передбачені Конституцією або визначатись законами.
Одним з головних принципів державного нагляду (контролю), згідно закону 877, є здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом. Виключно законами встановлюються спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю).
Планові та позапланові заходи контролю та підстави для їх проведення визначені законом 877. Зміст Постанови не відповідає вимогам даного закону, оскільки інспекційні відвідування та невиїзні інспектування не є заходами контролю, що визначені законом.
Аналізом судової практики встановлено, що дії інспекторів Держпраці, які вчиняються на підставі незаконного нормативного акту, визнаються протиправними у судовому порядку. Приклад: рішення у справі 1140/2746/18 від 19.03.2019 року.
Окрім того, у Шостому апеляційному адміністративному суді розглядається справа № 826/8917/17 про скасування, як протиправної, зазначеної Постанови КМУ № 295 від 26.04.2017 р. Розгляд справи супроводжується спеціалістами Служби (наступне засідання призначене на 14.05.2019 року).
Висновок:
- Інспекційні відвідування та невиїзні інспектування Держпраці є протиправними, оскільки не є заходами контролю, що визначені законом.
- Постанова № 295 від 26 квітня 2017 р. «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”» є протиправною, оскільки не відповідає актам вищої юридичної сили та прийнята з порушенням закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
- Дії інспекторів Держпраці, що вчиняються на підставі незаконного нормативного акту, визнаються протиправними у судовому порядку.
- Судові оскарження у питаннях заздалегідь протиправних дій органу влади спричиняють марне витрачання бюджетних коштів у вигляді судових витрат.
Заходи:
Про встановлені правові ризики прийнято рішення направити відповідні інформаційні повідомлення до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, Кабінету Міністрів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції, Держпраці, ОДА, для упередження порушення прав суб’єкта господарювання та термінового вжиття заходів у відповідності до компетенції.
Про протиправні дії інспекторів Держпраці прохання повідомляти на телефон гарячої лінії Служби – 0-800-21-3222.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 10/04-19/ІНФО від 17.04.2019 року