ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

ПОДАТКОВЕ ПРАВО. СМКОР. 

Проблематика:

На підставі визначених ДФС України Критеріїв ризиковості платників податків (далі Критерії) територіальними ДФС вносяться платники ПДВ до переліку ризикових після чого відбувається зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (далі ПН/РК) таких платників.

Спеціалістами Служби встановлено неправомірність Критеріїв, як підстави для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (інформаційний матеріал 09/04-18/ІНФО від 24.04.2018 року). 

Судова практика:

Правова позиція Харківського апеляційного адміністративного суду у справі № 820/4874/18:

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», та оформлюється протоколом.

Протокол засідання комісії ГУ ДФС у областях, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є формою рішення суб'єкта владних повноважень.

Належний спосіб захисту в даному випадку є скасування такого рішення, оформленого протоколом.

Правова позиція Першого апеляційного адміністративного суду у справі №805/3956/18-а 

"...До оголошення прикріплені файли, зокрема файл у вигляді листа Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 року №959/99-99-07-18 «Критерії ризиковості платника податку. Критерії ризиковості здійснення операцій.» (без підпису та погодження). Вказані критерії, чи оголошення прес-служби з критеріями  за допомогою будь-яких пошукових систем мережі Інтернет знайти не можливо.

Разом з тим, як свідчить лист Міністерства фінансів України від 22.03.2018 року №26010-06-10/7849,  Мінфін погодив Критерії ризиковості платника податку і Критерії ризиковості здійснення операцій, надіслані з листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 року №828/4/99-99-07-05-05-13. При цьому Міністерством фінансів України зазначено, що вказані Критерії погоджені за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Таке умовне погодження критеріїв свідчить, що вони не могли бути застосовані до платників податків до їх повторного погодження і оприлюднення у встановленому порядку.

Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, податковий орган не надав належних та допустимих доказів того, що на час зупинення реєстрації податкових накладних позивача Критерії ризиковості платника податку, Критерії ризиковості здійснення операцій були остаточно, а не «умовно» погоджені Міністерством фінансів України, як того вимагають приписи нормативно-правових актів.

Таким чином, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, що зупинення реєстрації податкових накладних позивача 30.03.2018 року та 02.04.2018 року відбулося неправомірно".

Інформаційно-правові матеріали

(для використання при оскарженні дій ДФС) 

Критерії ризиковості платників податків визначено ДФС України листом від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 (друга редакція листом 4065/99-99-07-05-04-18 від 05.11.2018 року).

Погодження другої редакції Критеріїв за даними Мінфіну (за посиланням), за даними ДФС (за посиланням).

 

З 21.03.2018 року по 03.08.2018 року порядок внесення платників до переліку ризикових платників податків регулювався наказом ДФС № 144 від 21.03.2018 року (за посиланням). 

З 03.08.2018 року по теперішній час порядок регулюється наказом ДФС № 523 від 03.08.2018 року (за посиланням).

Міністерство фінансів України листом (за посиланням) від 18.04.2018 року № 26010-06-10/10704, повідомило ДФС про необхідність надати проекти Наказів про затвердження критеріїв ризиковості платника податків, критеріїв ризиковості здійснення операцій, показники, що визначають позитивну історію платників податків, для подальшої реєстрації в Міністерстві юстиції України.  

В тому числі, зобов’язано Державну фіскальну службу розглянути у встановленому порядку питання щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб, які допустили невиконання вимог, зазначених у вищевказаному листі Міністерства фінансів України від 26.02.2018 року (за посиланням)

Службовими особами ДФС України не було вжито відповідних заходів. 

За зверненням Служби, Державною регуляторною службою України (лист за посиланням) наголошено Міністерству фінансів України та Державній фіскальній службі України на необхідність приведення регуляторної діяльності у відповідність до вимог Закону. 

Міністерство фінансів було розроблено проект наказу «Про затвердження Критеріїв ризиковості платника податку, критеріїв ризиковості здійснення операцій, та переліку показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку», який погоджений Державною регуляторною службою України (за посиланням), але в даний час наказ не прийнято.

За висновками спеціалістів Служби, внесення платників ПДВ до переліку ризикових відбувається на підставі Критеріїв, які не мають статусу нормативного документу, у зв’язку з чим, зупинення реєстрації ПН/РК на підставі відповідності Критеріям є протиправним.

Примітка:

Матеріали інформаційного агентства «Єдина служба правової допомоги», отримані у встановлений законом спосіб та розміщені на сайті 3222.UA, можуть бути використані платниками податків (їх представниками) як докази у адміністративному судочинстві у питаннях оскарження неправомірності дій органів ДФС щодо внесення до переліку ризикових платників податків.

Однак слід зауважити, що загальнодоступність певної інформації сама по собі не свідчить про її загальновідомість та не звільняє суд від обов'язку її дослідження. Оскільки інформація з мережі Інтернет може бути змінена або видалена, вона підлягає обов'язковому дослідженню безпосередньо в ході судового розгляду з дорученням її до матеріалів справи на електронних носіях. (Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду справа №826/19844/16).

Приклад розгляду клопотання про приєднання публічно доступних доказів у справі про визнання нормативно-правового акту протиправним та таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, а саме - постанови КМУ № 117 від 21 лютого 2018 р. «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

справа № 826/12108/18 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Григоровича П.О.

 

Увага! Інформаційним агентством також може бути рекомендовано відповідного спеціаліста у зазначеній сфері права з метою надання практичної правово допомоги.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, адреса, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 19/11-18/ІНФО від 21.11.2018 року (оновлено 22.11.2018 року)  

banner right karta