ГУМАНІТАРНА ДОПОМОГА
Єдиною службою правової допомоги протягом 2017 - 2019 років проводиться адвокаційна кампанія "ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ОТРИМАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ В УКРАЇНІ". Проведення адвокаційної кампанії пов'язано з участю спеціалістів Служби у всеукраїнському проекті Громадська мережа "СВОЇ" та надання правової допомоги учасникам проекту.
Представники Служби входять до складу експертної групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики.
В даний час Міністерством соціальної політики України розроблено проект змін до закону "Про гуманітарну допомогу"
посилання на ПРОЕКТ ЗАКОНУ
посилання на ПОРІВНЯЛЬНУ ТАБЛИЦЮ
Законопроектом передбачено основні зміни, що пов'язані із передачею функцій спеціально уповноваженого органу з питань гуманітарної допомоги центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
За висновками спеціалістів Служби запропоновані законодавчі зміни не вирішують поставлені перед державою питання гуманітарної допомоги, в тому числі, приведення у відповідність вітчизняного законодавства до міжнародних практик у сфері гуманітарної допомоги.
Наприклад: Фактично проектом запропонованих змін до закону поняття гуманітарна допомога визначається як цільова благодійна допомога, що надається іноземними та вітчизняними донорами з гуманних мотивів. При цьому одними з обставин (об’єктивними потребами) зазначено: для підготовки до збройного захисту держави та її захисту в разі збройної агресії або збройного конфлікту. З даного приводу хочемо повідомити, що міжнародне гуманітарне право - це сукупність принципів і норм, що встановлюють взаємні права й обов'язки суб'єктів міжнародного публічного права щодо застосування засобів і методів збройної боротьби, захисту цивільного населення та культурних цінностей, а також визначають їхню відповідальність за порушення відповідних принципів і норм. Головною метою гуманітарного права є намагання саме зменшити надмірну жорстокість війни. Одним із принципів, що відносяться до жертв конфліктів (Женевське право) це - принцип нейтральності: гуманітарна допомога ніколи не є втручанням в конфлікт. В цьому сенсі поняття благодійна допомога, що надається з гуманних мотивів, для підготовки до збройного захисту держави та її захисту в разі збройної агресії або збройного конфлікту, не відповідає вимогам міжнародного гуманітарного права, і є по суті суперечністю правових норм.
У міжнародному досвіді гуманітарна допомога - це перш за все заходи, що здійснюються з метою полегшення тягарів мирного, цивільного населення в умовах стихійного лиха, техногенної катастрофи або збройному конфлікті, шляхом забезпечення населення життєво необхідними предметами споживання, які проводять як в рамках операції по відновленню і підтриманню життєдіяльності населення в окремих територіях, так і у вигляді самостійної програми у вигляді гуманітарної операції. Гуманітарна допомога, в даному випадку, переслідує основні цілі: забезпечити виживання найбільшого числа людей, які постраждали під час стихійного лиха, техногенної катастрофи або збройному конфлікті, зберегти їхнє здоров'я, наскільки можливо відновити економічну самостійність всіх груп населення і роботу служб життєзабезпечення в найкоротші терміни, приділяючи особливу увагу найбільш нужденним; відремонтувати і відновити постраждалу інфраструктуру і відродити економічну діяльність.
Враховуючи вищевикладене, Службою в даний час проводиться відповідний збір інформації про проблемні питання отримання та надання гуманітарної допомоги в Україні серед отримувачів гуманітарної допомоги, громадських і благодійних організацій, які займаються практичною діяльністю у цій сфері, з метою здійснити напрацювання відповідних пропозицій до законодавчих змін, які будуть ґрунтуватись саме на практичному досвіді та перевіреній об’єктивній інформації у даній сфері.
У зв’язку з чим просимо представників благодійних та громадських організацій, які здійснюють діяльність пов'язану із отриманням та розподілом гуманітарної допомоги, надати відповіді на питання викладені у опитувальнику, а також направляти свої інформування та пропозиції щодо процесу отримання гуманітарної допомоги в Україні для їх опрацювання на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..
У січні 2019 року Урядом вже було схвалено проект Закону України „Про внесення змін до деяких законів України щодо гуманітарної допомоги”. Законопроектом зокрема передбачалось передача функцій з прийняття відповідних рішень Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України.
Службою було розроблено та подано відповідні зауваження та пропозиції (розміщено за посиланням), які направлено до Міністерства соціальної політики України та профільного комітету Верховної Ради України. Проект закону було повернуто Комітетом на доопрацювання до Кабінету Міністрів України.
В даний час проблемними питаннями залишаються
Щодо погоджень прийняття рішення:
Згідно діючої редакції Закону України «Про гуманітарну допомогу» до спеціально уповноважених органів з питань гуманітарної допомоги відноситься: Мінсоцполітики, обласні державні адміністрації, КМДА.
Спеціально уповноважені державні органи з питань гуманітарної допомоги приймають рішення за погодженням із органами доходів і зборів, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони здоров'я, у сфері економічного розвитку, державну фінансову політику, державну політику у сфері цивільного захисту, Міністерством внутрішніх справ України, органами Національної поліції, Національним банком України чи його філіями (територіальними управліннями).
Існуючий підзаконний акт - постанова КМУ від 25 березня 2013 р. № 241 «Про затвердження Порядку взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України “Про гуманітарну допомогу”» (розробник Міністерство соціальної політики), всупереч статті 4 Закону не містить Національну поліцію в переліку органів влади, які зобов’язані надавати письмові погодження рішень визнання вантажів гуманітарною допомогою.
У зв’язку з чим, Національна поліція не здійснює письмових погодження рішень щодо визнання вантажів гуманітарною допомогою.
Представник Національної поліції включений до складу робочої групи з питань гуманітарної допомоги, яка є консультативно-дорадчим органом при Мінсоцполітики, і в якій представники державних органів приймають участь за згодою.
Про необхідність приведення підзаконного акту вимогам закону наголошувалось інформаційним агентством міністерству неодноразово.
У листі Департаменту захисту економіки Національної поліції України зазначено, що Національна поліція України не здійснює письмове погодження, а лише обмежується зазначенням своєї позиції на засідання робочої групи.
Ризики:
За висновками спеціалістів Служби відсутність письмових погоджень щодо прийнятих рішень Міністерством соціальної політики, від органів державної влади, передбачених статтею 4 Закону України «Про гуманітарну допомогу», та прийняття рішень лише на підставі пропозицій консультативно дорадчого органу, може свідчити про зловживання владою або службовим становищем, якщо буде встановлено, що такі дії спричиняють завдання істотної шкоди державним інтересам.
Щодо звільнення від оподаткування ввізним митом
Відповідно до статті 287 Митного кодексу, звільняються від оподаткування ввізним митом, при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України як гуманітарна допомога.
Згідно ч. 3 статті 7 Митного кодексу митні пільги, визначаються цим Кодексом та іншими законами України. Пунктом 4.4. статті 4 Податкового кодексу визначено, що установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу.
Водночас, постанова Кабінету Міністрів України “Питання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України” втратила чинність згідно постанови від 21 січня 2013 р. № 23 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України».
Ризики:
За висновками спеціалістів Служби неузгодженість нормативних документів щодо використання пільг з оподаткування створює ризики визнання протиправними дій ДФС України щодо звільнення від оподаткування ввізним митом вантажів, які переміщуються як гуманітарна допомога.
Довідково: спеціалістами Єдиної служби правової допомоги отримано відомості з Державної фіскальної служби про обсяги гуманітарної допомоги отриманої Україною за період з 2013 по 2018 роки:
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2014 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2015 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2016 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2017 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2018 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2019 року (за посиланням).
Обсяги отриманої гуманітарної допомоги протягом 2014-2018 років складають близько 150 тис. тон.
В структурі товарів вживаний одяг (63 група УКТЗЕД) складає 45-48% загальних обсягів.
Службою отримано інформацію з Донецької та Луганської облдержадміністрацій щодо нагальних потреб у наданні гуманітарної допомоги цивільному населенню:
Потреби Донецької області (за посиланням)
Потреби Луганської області (за посиланням)
Висновки
Іючий зміст закону України «Про гуманітарну допомогу» та його застосування не відповідає особливостям міжнародного досвіду та викликам часу як постали перед державою. Як приклад, міжнародний досвід було систематизовано в гуманітарну хартію і мінімальні стандарти, що застосовуються при наданні гуманітарної допомоги проекту «СФЕРА»,
Довідково: Проект «Сфера» було розпочато в 1997 році групою гуманітарних неурядових організацій (НУО) спільно з Міжнародним рухом Червоного Хреста і Червоного Півмісяця. Їх мета полягала в підвищенні якості їх діяльності з надання допомоги в надзвичайних ситуаціях і впровадженні підзвітності за цю діяльність. Концепція проекту «Сфера» ґрунтувалася на двох основних переконаннях: по-перше, всі постраждалі від НС або конфлікту мають право на життя з гідністю, і як наслідок, мають право на допомогу; по-друге, слід вживати всіх необхідних заходів для того, щоб полегшувати страждання людей, викликані надзвичайною ситуацією або конфліктом.
На підставі цих двох переконань в рамках проекту «Сфера» була вироблена Гуманітарна хартія і були визначені мінімальні стандарти в основних секторах з порятунку життя людей. Ці стандарти тепер відображені в чотирьох технічних главах, присвячених питанням водопостачання, санітарного забезпечення і сприяння дотриманню гігієни; продовольчої безпеки та харчування; забезпечення тимчасовим житлом, організації розміщення та непродовольчої допомоги, а також медичного обслуговування. Базові стандарти є стандартами, що стосуються процесу надання допомоги, і відносяться до всіх технічних главам.
Актуальність внесення змін викликана не тільки необхідністю забезпечення гуманітарною допомогою населення, яке найбільш потерпає від наслідків надзвичайної ситуації державного рівня соціального та воєнного характеру, а й з метою нівелювання масштабних зловживань у сфері отримання гуманітарної допомоги, яке відбувається в даний час, що суттєво впливає на імідж держави в сфері застосування та реалізації норм міжнародного гуманітарного права.
В Україні з березня 2014 року з початку оголошення мобілізації настав особливий період, який триває по цей час, з січня 2015 року установлено режим надзвичайної ситуації в Донецькій та Луганській областях, а в інших областях - режим підвищеної готовності, з урахуванням цього передача функцій спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, є невиправданою.
Запропоновані законодавчі зміни можуть вирішувати питання в тому числі приведення у відповідність вітчизняного законодавства до міжнародних практик у сфері гуманітарної допомоги, у тому випадку, якщо одночасно будуть вирішені наступні питання:
- законодавче визначення терміну «гуманітарна допомога» буде здійснено у відповідності до міжнародних стандартів та практик, а також з урахуванням особливостей законодавства у сфері цивільного захисту;
- буде здійснено законодавче закріплення необхідності вивчення проблематики потреб гуманітарної допомоги з боку місцевих органів влади та уповноваженого центрального органу виконавчої влади;
- забезпечення належного аналізу потреб та потенційних потреб, а також використання гуманітарної допомоги (у розрізі регіонів, державних структур), систематизованої звітності та контролю за розподілом гуманітарної допомоги на місцях, забезпечення функціонування карти гуманітарних потреб (теплової карти);
- приведення у відповідність до закону підзаконних актів, які б одразу вирішували питання:
- забезпечення адекватної оцінки потреб у гуманітарній допомозі, прозорість інформації про потреби у гуманітарній допомозі на стадії планування, через автоматизацію,
- взаємодії органів державної влади та благодійників (волонтерських організацій) на рівні місцевих органів виконавчої влади та місцевого само врядування, здійснювати своєчасне оновлення інформації про потреби набувачів, обсягів гуманітарної допомоги та відповідний контроль за таким оновленням,
- забезпечити удосконалення механізму логістики надання гуманітарної допомоги, участь органів місцевого самоврядування у забезпеченні транспортних послуг для перевезення допомоги,
- забезпечити збирання, узагальнення та оприлюднення статистичних даних і створення Карти потреб/виданої гуманітарної допомоги (за конкретними населеними пунктами, областями; категоріям та кількості осіб; конкретні види та обсяги наданої допомоги; динаміка та ефективність покриття потреб, тощо)
- розробити систему ефективного контролю за передачею гуманітарної допомоги та безпосередньої участі органів місцевого самоврядування на місцях з метою дотримання належної якості виданих товарів, унеможливлення випадків зловживання,
- запровадити автоматизацію на рівні конкретних населених пунктів розповсюджувати попередню інформацію про дату і місце видачі такої допомоги, у т. ч. з урахуванням можливості сприйняття такої інформації набувачами з особливими потребами (наприклад, з вадами зору або слуху).
Заходи
Про зазначені вище факти та можливі правові ризики, встановлені спеціалістами Єдиної служби правової допомоги, прийнято рішення повторно повідомити Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію, профільні Комітети ВР України, з пропозиціями розглянути зазначену інформацію та вжити відповідні заходи реагування.
До Міністерства соціальної політики будуть направлені зауваження та пропозиції спеціалістів Єдиної служби правової допомоги щодо проекту змін до закону "Про гуманітарну допомогу".
Попередні матеріали з даної теми:
Проблемні питання визнання вантажів гуманітарною допомогою (березень 2018)
Проблемні питання виконання органами виконавчої влади закону україни «Про гуманітарну допомогу» для потреб антитерористичної операції (жовтень 2017)
Результати відпрацювання проблемних питань визнання вантажів гуманітарною допомогою (січень 2017)
Аналітична довідка щодо проблемних питань визнання вантажів гуманітарною допомогою (жовтень 2016)
Щодо проблемних питань визнання вантажів гуманітарною допомогою (жовтень 2016)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: "за матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", сайт 3222.UA".
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва, відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 45/11-19/І від 11.11.2019 року