Інформаційно-правове розслідування – діяльність спеціалістів у сфері права, на замовлення Єдиної служби правової допомоги (далі Служба), що полягає у документуванні, збиранні, дослідженні, оцінці, перевірці та використанні доказів, що свідчать про факти умисного порушення норм законодавства, наслідком яких є порушення прав фізичних та юридичних осіб. Мета розслідування - виявлення причин та їх негативних наслідків, встановлення причинного зв’язку та шляхів подолання.

Заінтересовані сторони: громадяни України, які переміщуються з та на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, громадські об’єднання, асоціації, які діють в інтересах внутрішньо-переміщених осіб, Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, Кабінет Міністрів України (КМУ), Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ), Державна фіскальна служба України (ДФС), Державна регуляторна служба України (ДРС).

Постановка проблеми: Працівниками податкової міліції ДФС України у відношенні громадян складаються протоколи адміністративного правопорушення за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 КУпАП, після офіційного припинення АТО. 

Метою розслідування є – встановлення або спростування фактів порушення закону органами державної влади. Встановлення негативних наслідків в т.ч. матеріальних, причинно-наслідкового зв’язку. Внесення відповідних пропозицій.

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» (закон 649-VIII набув чинності 22.08.2015 року) запроваджено адміністративну відповідальність, за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, а саме доповнено Кодекс України про адміністративні правопорушення статтею 204-3. 

У відповідності до статті 204-3 Кодексу порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції тягне за собою накладення штрафу на осіб, які переміщують такі товари, з конфіскацією таких товарів.

Також цим законом внесено зміни до закону "Про боротьбу з тероризмом" якими визначено, що переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції здійснюється в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням Служби безпеки України. 

На виконання зазначеного закону Служба безпеки України лише у 2017 році розробила постанову КМУ від 1 березня 2017 р. № 99, якою затверджено Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції.

Примітка: З дати набрання чинності закону 649-VIII - 22.08.2015 року по 04.03.2017 року (дата набрання чинності Постанови № 99) органами податкової міліції ДФС України складались протоколи за 204-3 КУпАП з посиланням на наказ першого заступника голови АТЦ при СБУ від 12.06.15 № 415ог, який начебто регулює порядок переміщення товарів, при цьому відбувалось вилучення товарно-матеріальних цінностей. В результаті чого майже всі адміністративні провадження закривались судовими установами у зв’язку з відсутністю відповідного порядку саме встановленого Кабінетом Міністрів. За даними Єдиного державного реєстру судових рішень, в судових установах Донецької та Луганської областей було винесено майже 1500 постанов за статтею 204-3 КУпАП у цей період.


Щодо прийняття регуляторного акту - Постанови КМУ № 99 від 01.03.2017 року

Постанова КМУ від 1 березня 2017 р. № 99, якою затверджено Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції є регуляторним актом, але погодження з Державною регуляторною службою, у відповідності до чинного законодавства, не здійснено. (Відповідь Державної регуляторної служби за посиланням, доповнено 28.02.2019 року).

Матеріали Уряду щодо прийняття постанови № 99 від 01.03.2017 року (за посиланням).

За висновками спеціалістів Служби прийняття регуляторного акту без відповідного погодження з Державною регуляторною службою України є порушенням вимог закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».


Щодо повноважень органів податкової міліції ДФС України складати протоколи за статтею 204-3 КУпАП

Згідно статті 255 КУпАП особами, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення за статтею 204-3 являються уповноважені на те посадові особи органів державної податкової служби.

Згідно закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи» (набув чинності 11.08.2013 року) слова "в органі державної податкової служби" в усіх відмінках і числах замінено словами "у контролюючому органі".

Згідно Положення про Державну фіскальну службу України у складі ДФС та її територіальних органах діють підрозділи податкової міліції.

За висновками спеціалістів Служби чинна редакція КУпАП не містить повноважень для органів ДФС чи податкової міліції складати протоколи за статтею 204-3 КУпАП.


Щодо проведення огляду речей та транспортних засобів співробітниками податкової міліції

Статті 42-46 ЗУ «Про Національну поліцію», що розповсюджують свою дію на органи податкової міліції відповідно до п. 3-1 Перехідних положень ЗУ «Про Національну поліцію» на теперішній час, не містять повноважень поліції щодо зупинки транспорту, перевірки документів та огляду речей, оскільки такі повноваження поліції закріплені у ст. 31 ЗУ «Про Національну поліцію», дія якої не розповсюджується на органи податкової міліції.

За висновками спеціалістів Служби проведення огляду речей та транспортних засобів співробітниками податкової міліції є протиправним.


Щодо притягнення до відповідальності за статтею 204-3 КУпАП після завершення Антитерористичної операції

30 квітня 2018 року набрав чинності Указ Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях" № 116/2018.

На підставі вказаного Указу Президента, з урахуванням статті 18 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», рішенням першого заступника керівника АТЦ при СБУ (керівника оперативного штабу з управління АТО ) від 30 квітня 2018 року № 33/1-4129 антитерористичну операцію припинено. (Підтверджено відповіддю Служби безпеки України, за посиланням)

За висновками спеціалістів Служби притягнення до адміністративної відповідальності громадян України за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 КУпАП, після її офіційного припинення є протиправним. 

Інформування Єдиної служби правової допомоги державних органів про правові ризики та упередження порушення прав громадян:

З метою упередження порушення прав громадян України Службою у липні 2018 року було повідомлено про зазначені правові ризики Державну фіскальну службу України, Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, Генеральну прокуратуру України.

Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб надало відповідь (розміщено за посиланням) в якій повідомляється, що згідно закону до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» № 2268-VIII до моменту прийняття Кабінетом Міністрів України будь-яких рішень щодо застосування норм цього Закону діють акти Кабінету Міністрів України, а також обмеження, введені в дію рішеннями Президента України. Також повідомлено, що станом на серпень 2018 року розробляється порядок в’їзду і виїзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях розробником якого є Міністерство оборони України.

ДФС України в своїй відповіді повідомило, посилаючись на закон «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», що дія цього закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення. Тобто, згідно позиції ДФС України, після 01.11.2018 року дія закону припиняється та припиняються всі обмеження, які ним було введено. (відповідь ДФСУ від 03.07.2018 року № 22329/6/99-99-21-13-01-15 за посиланням)

В ході проведення відпрацювання зазначеного матеріалу отримано інформацію від ДФС України про загальну кількість складених адміністративних протоколів за статтею 204-3 КУпАП складених працівниками структурних підрозділів ДФС після 01.11.2018 року по 16.01.2019 року, тобто з часу коли, згідно позиції ДФС України, обмеження встановлені законом  «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» втратили чинність. Всього за цей час було складено 233 протоколи. 

Всього за період з 01.05.2018 року по 16.01.2019 року, тобто з моменту припинення АТО працівниками податкової міліції ДФС України складено 578 протоколів.

Враховуючи вищевикладене Службою повторно проінформовано ДФС України щодо можливих правових ризиків та запропоновано терміново вжити заходи з метою припинення порушення прав громадян.


Щодо участі податкової міліції ДФС України у складі Операції об'єднаних сил

У відповідності до п.1) статті 8 закону «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» для забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях Генеральним штабом Збройних Сил України за погодженням з відповідними керівниками залучаються та використовуються сили і засоби серед яких не зазначено органи ДФС.

За висновками спеціалістів Служби залучення працівників податкової міліції ДФС до складу сил і засобів ООС не передбачено чинним законодавством.


Щодо порушення прав внутрішньо переміщених осіб визначених ООН

Згідно Керівних принципів з питань внутрішнього переміщення схвалених Генеральною Асамблеєю ООН, як міжнародний пакт про громадянські та політичні права, внутрішньо переміщені особи, на підставі повної рівності, користуються тими ж правами та свободами, передбаченими міжнародним правом і національним законодавством, якими користуються інші особи в їхній країні. Вони не повинні піддаватись дискримінації при здійсненні будь-яких прав і свобод на підставі того, що вони є внутрішньо переміщеними особами. Ніхто не має бути безпідставно позбавлений майна та власності.


Судова практика:

щодо оформлення органами ДФС адміністративних протоколів

Аналізом Єдиного реєстру судових рішень спеціалістами Служби встановлено, що значна кількість протоколів, яка складається Управлінням оперативного забезпечення на окремих територіях зони АТО ГУ ДФС України у Донецькій та Луганській області не відповідає вимогам ст.256КпАП України, а тому, повертається на доопрацювання. Наприклад, до матеріалів надається інформація з Інтернету щодо вартості товарів, а не належні докази оцінки, що не сприймається судом як належний доказ  щодо встановлення вартості товару. Протоколи не підписуються особами, які притягається до адміністративної відповідальності, не зазначаються П.І.Б. посадової особи, яка склала протокол. Матеріали направляються після спливу строків накладення адміністративного стягнення, передбачені ст. 38 КУпАП. Матеріали містять численні орфографічні помилки, в тому числі, в назвах населених пунктів.

щодо закриття (повернення на доопрацювання) справ про адміністративне правопорушення у зв’язку з закінченням АТО:

У справі 221/423/19, рішення суду від 04 лютого 2019 року, про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 204-3 КУпАП провадження закрито, у звязку з відсутністю в діях складу зазначеного адміністративного правопорушення, на підставі припинення Антитерористичної операції.

У справі 219/1134/19, рішення суду від 05 лютого 2019 року, про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 204-3 КУпАП матеріали повернуто на доопрацювання у зв'язку з припиненням Антитерористичної операції.

ВИСНОВКИ РОЗСЛІДУВАННЯ

За висновками спеціалістів Служби

- Прийняття регуляторного акту - постанови КМУ від 1 березня 2017 р. № 99, якою затверджено Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, без відповідного погодження з Державною регуляторною службою України є порушенням вимог закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

- Чинна редакція КУпАП не містить повноважень для органів ДФС чи податкової міліції складати протоколи за статтею 204-3 КУпАП.

- Проведення огляду речей та транспортних засобів співробітниками податкової міліції ДФС України є протиправним.

- Залучення працівників податкової міліції ДФС до складу сил і засобів ООС не передбачено чинним законодавством.

- Притягнення до адміністративної відповідальності громадян України за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 КУпАП, після офіційного припинення АТО є протиправним. 

- Про вищезазначені ризики Службою неодноразово проінформовано ДФС України, але відповідних заходів реагування не вжито, що свідчить про свідоме ігнорування інформації про порушення прав громадян керівництвом ДФС України.

- Про вищезазначені ризики Службою було повідомлено Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, але відповідних заходів реагування не було вжито, що спричинило подальше протиправне притягнення громадян до відповідальності.

- Протиправність дій Державної фіскальної служби України спричиняє порушення прав громадян України, які перетинають лінію розмежування, та створює ризики притягнення до відповідальності працівників податкової міліції регіональних ДФС, в тому числі, за статтею 365 ККУ, тобто перевищення влади або службових повноважень, у разі завдання істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам громадян, з подальшим відшкодуванням завданої матеріальної та моральної шкоди з винних осіб.

- Протиправність дій органів державної влади спричиняє порушення Керівних принципів з питань внутрішнього переміщення, схвалених Генеральною Асамблеєю ООН

Пропозиції

З метою припинення порушення прав громадян, за результатами проведеного розслідування, інформаційним агентством "Єдина служба правової допомоги" направлено звернення:

Кабінету Міністрів України - вжити заходи відповідного реагування щодо у відповідності до заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2015 р. № 1393-р.

Міністерству фінансів України - терміново ініціювати питання щодо проведення службового розслідування стосовно керівників, їх заступників Державної фіскальної служби України, діяльність якої спрямовує і координує Міністр фінансів.

Міністерству з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України - терміново вжити заходи, у відповідності до компетенції, з метою припинення порушення прав громадян.

Державній фіскальній службі - терміново вжити заходи, щодо припинення порушення прав громадян.

Державній регуляторній службі України - вжити заходи у відповідності до закону "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" про скасування або зупинення дії регуляторного акту, що прийнятий з порушенням вимог цього Закону.

Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики - терміново вжити заходи щодо нормативного врегулювання статусу податкової міліції у складі ДФС, забезпечити парламентський контроль за дотриманням Кабінетом Міністрів України та органами державної влади неухильного дотримання вимог Конституції України, Податкового кодексу України, інших нормативних актів.    

Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин щодо вжиття термінового заходів парламентського контролю захисту основоположних політичних і громадянських прав і свобод людини.

Громадським об'єднанням, гуманітарним організаціям, які опікуються питаннями дотримання прав внутрішньо переміщених осіб щодо використання в своїй діяльності інформації зазначеної в даному інформаційно-правовому матеріалі. 

Громадянам України, щодо яких складено протоколи за порушення статті 204-3 КУпАП пропонується використовувати зразок пояснення до суду щодо протиправності складення протоколу та закриття справи про адміністративне правопорушення (можна скачати за посиланням).

Попередні матеріали по темі:

ПРИТЯГНЕННЯ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПЕРЕМІЩЕННЯ ТОВАРІВ ДО ЗОНИ АТО ПІСЛЯ ЇЇ ЗАВЕРШЕННЯ

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПЕРЕМІЩЕННЯ ТОВАРІВ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ГРОМАДЯН ЗА ПОРУШЕННЯ ПОРЯДКУ ПЕРЕМІЩЕННЯ ТОВАРІВ ДО РАЙОНУ АТО ПІСЛЯ ЇЇ ОФІЦІЙНОГО ПРИПИНЕННЯ

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номери нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:

Назва: Інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги»

Відомості про засновника (співзасновників): за посиланням

Автор: Денис Осмоловський - директор інформаційного агентства 

ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 01/02-19 від 11.02.2019 року (доповнено 28.02.2019 року)