ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

Проблематика:

На гарячу лінію Єдиної служби правової допомоги (далі Служба) надходять непоодинокі звернення громадян України щодо застосування адміністративної відповідальності за переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях.

Відпрацювання:

30 квітня 2018 року набрав чинності Указ Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях" № 116/2018.

На підставі вказаного Указу Президента, з урахуванням статті 18 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», рішенням першого заступника керівника АТЦ при СБУ (керівника оперативного штабу з управління АТО ) від 30 квітня 2018 року № 33/1-4129 антитерористичну операцію припинено(Підтверджено відповіддю Служби безпеки України, за посиланням)

Водночас, як з'ясовано спеціалістами Служби, деякі нормативні документи, напряму пов’язані із тимчасовим обмеженням прав громадян під час дії антитерористичної операції, застосовуються після її офіційного завершення.

А саме:

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» запроваджено адміністративну відповідальність, за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, а саме доповнено Кодекс України про адміністративні правопорушення статтею 204-3.

Так, у відповідності до даної статті порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції тягне за собою накладення штрафу на осіб, які переміщують такі товари, з конфіскацією таких товарів.

Також цим законом, шляхом внесення змін до закону "Про боротьбу з тероризмом", було визначено, що переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції здійснюється в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням Служби безпеки України. 

Саме на виконання зазначеного закону Служба безпеки України стала розробником постанови КМУ від 1 березня 2017 р. № 99, якою затверджено Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції.


Матеріали Уряду щодо прийняття постанови № 99 від 01.03.2017 року (за посиланням).

У відповідності до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» порядок в’їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів із таких територій визначаються Кабінетом Міністрів України.

В даний час такий порядок Кабінетом Міністрів не опубліковано.

Спеціалістами Служби за даними Єдиного реєстру судових рішень встановлено наступні випадки притягнення громадян України до адміністративної відповідальності за статтею 204-3 КУпАП після припинення антитерористичної операції:

При перетині лінії розмежування 22 травня 2018 року. Визнано особу винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення та піддано його адміністративному стягненню у виді штрафу на користь держави у розмірі 170 (сто сімдесят) грн. 00 коп. Кофіскованоу власність держави: взуття жіноче Sothbys 9 пар 500 грн., взуття жіноче Shtayer 6 пар 500 грн., взуття жіноче Olli shoes 4 пари 1090 грн., взуття жіноче Viche 1 пара. (Посилання на рішення суду).

При перетині лінії розмежування 10 травня 2018 рокуВизнано особу винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення та піддано його адміністративному стягненню у виді штрафу на користь держави у розмірі 170 (сто сімдесят) грн. 00 коп. Кофіскованоу власність держави: запальнички KVG-V 1000 шт. (20 упаковок по 50 шт. в кожній), запальнички xFox 50 шт. (10 упаковок по 50 шт. в кожній), (Посилання на рішення суду).

Слід зауважити, що значна частина адміністративних матеріалів повертається судом органам ДФС у зв’язку з відсутністю під час розгляду правопорушника, або у зв’язку з недоопрацьованими матеріалами в частині визначення вартості переміщених товарів. (Посилання на рішення суду).

В деяких випадках суди наголошують про відсутність існуючих законодавчо визначених повноважень у органів податкової міліції, щодо огляду речей та транспортних засобів в межах процедури справи про притягнення до адміністративної відповідальності. (Посилання на рішення суду).

Висновок:

За висновками спеціалістів Єдиної служби правової допомоги:

1. Притягнення до адміністративної відповідальності громадян України за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 КУпАП, після її офіційного припинення є протиправним. 

2. Проведення огляду речей та транспортних засобів співробітниками податкової міліції в межах процедури справи про притягнення до адміністративної відповідальності, є протиправним, оскільки ст. 42-46 ЗУ «Про Національну поліцію», що розповсюджують свою дію на органи податкової міліції згідно п. 3-1 Перехідних положень ЗУ «Про Національну поліцію» на теперішній час, не містять повноважень поліції щодо зупинки транспорту, перевірки документів та огляду речей, оскільки такі повноваження поліції закріплені у ст. 31 ЗУ «Про Національну поліцію», дія якої не розповсюджується на органи податкової міліції.


Заходи:

З метою упередження порушення прав громадян України прийнято рішення повідомити про зазначені правові ризики Державну фіскальну службу України. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номери нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:

Назва: Інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги»

Відомості про засновника (співзасновників): за посиланням

Автор: Осмоловський Д.Ю.

ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 14/06-18 від 13.06.2018 року

banner right karta