До «Єдиної служби правової допомоги» (далі - Служба) надходять звернення громадських активістів, які опікуються питаннями осіб з інвалідністю, щодо організації місцевими органами соціального захисту населення незаконних процедур анулювання направлень на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, що призводить до грубих порушень наявних прав, свобод та законних інтересів людей з інвалідністю.
Обставини:
Забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації відбувається у відповідності до Порядку забезпечення технічними засобами реабілітації осіб з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації, переліків таких засобів, затвердженого постановою КМУ від 05 квітня 2012 № 321 (із змінами внесеними постановою від 14 березня 2018 № 238).
Як встановлено спеціалістами Служби анулювання направлень на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації чинними нормативними документами не передбачено. Окрім того, законом України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” для окремої категорії осіб передбачено встановлення групи інвалідності без зазначення строку повторного огляду (безстроково).
Анулювання направлень регіональними органами соціального захисту розпочалось з листа Мінсоцполітики щодо організації роботи місцевих органів соціального захисту населення з реалізації постанови КМУ від 14 березня 2018 № 238, який було направлено на структурні підрозділи органів соціального захисту населення за №12771/0/2-18/58 від 05.07.2018 року (лист за посиланням).
В даному листі серед іншого зазначено, що реалізація бюджетної програми «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів» у 2017 році дала змогу Фонду соціального захисту інвалідів забезпечити у повному обсязі осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації за заявками, сформованими станом на 14.12.2017 року, а тому підставою для укладання договорів згідно з Порядком мають бути направлення, видані та сформовані в ЦБІ починаючи з 15.12.2017 з урахуванням вищевказаних вимог Порядку.
Одночасно на сайті міністерства в розділі «Запитання – відповіді» (за посиланням) було розміщено інформацію: «Враховуючи зазначене та у зв’язку з тим, що реалізація бюджетної програми „Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів” у 2017 році дала змогу Фонду соціального захисту інвалідів забезпечити у повному обсязі осіб з інвалідністю ТЗР за заявками, сформованими в ЦБІ станом на 14.12.2017, на сьогодні підставою для забезпечення ТЗР згідно з Порядком є направлення, видані та сформовані в ЦБІ починаючи з 15.12.2017. При цьому підставою для формування договору для ОСЗН є сформоване підприємством в ЦБІ попереднє замовлення на основі такого направлення. Таким чином, ОСЗН необхідно анулювати направлення, видані до 15.12.2017, та для осіб з інвалідністю, що не скористались своїм правом забезпечення ТЗР за минулий період, забезпечити видачу нових направлень (замість анульованих) відповідно до нових вимог Порядку».
Відпрацювання:
З метою перевірки, яким чином регіональними органами соціального захисту населення застосовано зміст вищезазначеного листа та роз'яснень на сайті Мінсоцполітики, спеціалістами Служби направлено відповідні звернення до управлінь соціального захисту населення обласного рівня.
На запити Служби отримано наступні відповіді:
Назва регіону | Кількість анульованих направлень, виданих та сформованих до 14.12.2017 року | Кількість направлень, виданих у 2018 році на заміну анульованим | Кількість невиконаних замовлень по направленням до 14.12.2017 року | Сума невиконаних замовлень по направленням до 14.12.2017 року (тис. грн) | Посилання на відповідь |
Вінницька | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Волинська | 407 | 353 | 482 | 2899,1 | |
Дніпропетровська | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Донецька | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Житомирська | 766 | 1100 | 1861 | 10900 | |
Закарпатська | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Запорізька | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Івано-Франківська | 946 | 463 | 1656 | Не надано | |
Київська | 712 | 614 | 918 | 498,5 | |
Кіровоградська | 1537 | 1197 | 1537 | 4300 | |
Луганська | 267 | 289 | 1060 | 2863,7 | |
Львівська | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Миколаївська | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Одеська | 424 | 377 | 1926 | 11491,4 | |
Полтавська | Не надано | 5100 | 5400 | Не надано | |
Рівненська | 606 | 577 | 841 | 5551 | |
Сумська | Направлено на місцеві підрозділи | ---- | ---- | ---- | |
Тернопільська | 348 | 176 | 1216 | 2966 | |
Харківська | Направлено на місцеві підрозділи | ---- | ---- | ---- | |
Херсонська | Направлено на місцеві підрозділи | ---- | ---- | ---- | |
Хмельницька | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Черкаська | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Чернівецька | Не надано | 561 | 1210 | Не надано | |
Чернігівська | Не надано | Не надано | 3300 | Не надано | |
м. Київ | Не надано | ---- | ---- | ---- | ---- |
Згідно опрацьованого змісту відповідей встановлено, що місцевими органами соціального захисту населення безпідставнорозпочато процеси анулювання наявних у людей з інвалідністю чинних направлень на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, також організовано відповідний паралельний процес проходження людьми з інвалідністю процедур, необхідних для повторного оформлення направлень.
Дії регіональних підрозділів соціального захисту населення з анулювання направлень знаходяться в прямій залежності від інформування Міністерства соціальної політики здійсненого листом №12771/0/2-18/58 від 05.07.2018 року та роз'яснень здійснених на сайті міністерства.
Окрім того, встановлено значні обсяги невиконаних замовлень по направленням до 14.12.2017 року, що суперечить змісту інформування міністерства щодо забезпечення у повному обсязі осіб з інвалідністю ТЗР за заявками, сформованими в ЦБІ станом на 14.12.2017 року.
Окремими структурними підрозділами повідомлено про проблемні та конфліктні питання, які виникли у зв'язку з анулюванням направлень, наприклад:
Амур-Нижньодніпровська РДА УПСЗН (відповідь за посиланням).
Валківська РДА (відповідь за посиланням).
Глухівська міська рада УСЗН (відповідь за посиланням).
Липоводолинська РДА УСЗН (відповідь за посиланням).
Слід зауважити, що певні місцеві органи соціального захисту не здійснювали анулювання направлень у зв'язку з відсутністю правових підстав, розуміючи, що інформування міністерства має інформаційний та рекомендаційний характер, та не являється нормативно-правовим актом, наприклад:
Нижньосірогоська РДА УСЗН (відповідь за посиланням)
Тернівська РДА УПСЗН (відповідь за посиланням)
Висновок:
За висновками спеціалістів Служби у сфері Соціального права, дії органів соціального захисту населення спричиняють негативні наслідки для осіб з інвалідністю, а саме:
- безпідставну дострокову втрату чинності направлень на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, які наявні у осіб з інвалідністю.
- безпідставне примусове проходження особами з інвалідністю повторно всіх процедур, необхідних для оформлення нових направлень на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому використання та застосування структурними підрозділами органів соціального захисту населення відомчих вказівок міністерства, які суперечать чинному законодавству, є протиправним.
За висновками спеціалістів Служби у сфері Кримінальне право і процес дії службових осіб органів соціального захисту населення, у разі заподіяння значної шкоди інтересам громадянина, можуть підпадати під ознаки злочину передбаченого статтею 356 Кримінального кодексу України «Самоправство», тобто самовільне, всупереч установленому законом порядку, вчинення будь-яких дій, правомірність яких оспорюється окремим громадянином або підприємством, установою чи організацією. Крім того згідно ч. 1 статті 67 ККУ вчинення злочину щодо особи похилого віку, особи з інвалідністю є обставиною, яке обтяжують покарання. За відстутності факту нанесення значної шкоди особа може бути притягнена до адміністративної відповідальності за статтею 186 КУпАП.
Примітка:
На час виходу аналітичного матеріалу в текст на сайті Мінсоцполітики (msp.gov.ua) внесено зміни, в результаті чого слово «анулювати» було змінено на «оновити», а саме: «Таким чином, ОСЗН необхідно оновити направлення, видані до 15.12.2017, та для осіб з інвалідністю, що не скористались своїм правом забезпечення ТЗР за минулий період, забезпечити видачу нових направлень (замість виданих раніше) відповідно до нових вимог Порядку».
Пропозиції:
У зв’язку з чим, Єдиною службою правової допомоги прийнято рішення повідомити територіальні органи соціального захисту населення про вищевказані факти порушення прав осіб з інвалідністю та потенційні ризики притягнення відповідних службових осіб до відповідальності.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номери нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Вихідні дані продукції інформаційного агентства:
Назва: Інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги»
Відомості про засновника (співзасновників): за посиланням
Автор: Осмоловський Д.Ю.
ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.
порядковий номер випуску і дата його виходу: 13/09-18 від 05.09.2018 року