ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО У СФЕРІ ПРАВА
ЄДИНА СЛУЖБА ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ
0800-21-3222

АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА

щодо невиконання вимог статті 17 Закону України 

«Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»

Проблематика:

На гарячу лінію правової допомоги надходять непоодинокі звернення від громадськості щодо невиконання службовими особами органів виконавчої влади та Національного банку вимог закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

Зокрема, прикладом наводиться звернення учасника бойових дій, інваліда війни ІІ групи, який відноситься до категорії внутрішньо переміщених осіб з приводу відсутності передбачених законом регіональних довгострокових програм з пільгового кредитування (у тому числі - іпотечного) будівництва або придбання житла, та розроблених правових механізмів рефінансування витрат з будівництва або повернення відсотків за сплаченими кредитами.

Відпрацювання:

За результатами відпрацювання звернення учасника бойових дій, інваліда війни ІІ групи, спеціалістами Єдиної служби правової допомоги, встановлено наступне: статтею 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII визначено, сприяння з надання внутрішньо переміщеним особам кредитів на придбання земельних ділянок, придбання та будівництво житла. 

З метою забезпечення будівництва та інвестування у розвиток житлової інфраструктури міст та населених пунктів відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування разом із державними банківськими установами, а також за наявності можливостей залучення міжнародної гуманітарної або благодійної допомоги формують для внутрішньо переміщених осіб регіональні довгострокові програми з пільгового кредитування (у тому числі - іпотечного) будівництва або придбання житла.

Кабінет Міністрів України з Національним банком України розробляють правові механізми щодо можливостей рефінансування витрат з будівництва або повернення відсотків за сплаченими кредитами тим внутрішньо переміщеним особам, які внаслідок окупації чи військових дій, негативних наслідків збройного конфлікту, проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру набули каліцтва чи інвалідності, або лишилися без годувальника, або без належної опіки та піклування за віком (діти-сироти, одинокі батьки та пенсіонери).

Листом від 22.07.2016 року Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (далі Мінрегіон) повідомило, що з метою вирішення цього вкрай важливого питання Мінрегіоном запропоновано реалізувати вказані механізми у рамках діючих програм будівництва (придбання) житла громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, головним розпорядником коштів за якими є Міністерство. Однак, Мінекономрозвитку та Мінфін не підтримали запропоновані Мінрегіоном механізми як такі, що потребують бюджетного фінансування, що унеможливлює їх реалізацію.

Листом від 08.08.2016 року Національний банк України повідомив, що для виконання вищезгаданих вимог мають бути розроблені державні програми, в яких слід передбачити механізм відшкодування певної частини процентної ставки за пільговими кредитами з Державного бюджету України. На даний час будь-яких пропозицій щодо започаткування згаданих програм від Кабінету Міністрів України до Національного банку України не надходило.

Листом від 14.07.2016 року Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради(КМДА) повідомив, що на теперішній час в місті Києві не створено фонд житла для тимчасового проживання, надати таке житло немає можливості. 

Фінансування будівництва соціального житла в місті Києві протягом 2013-2015 років не здійснювалося. У зв’язку з чим, в Департаменті будівництва та житлового забезпечення на цей час відсутні житлові приміщення тимчасового та соціального житлового фондів для надання внутрішньо переміщеним особам. 

Додатково повідомлено, що заходи, спрямовані на забезпечення права переселених громадян на житло, відповідно до Комплексної програми затвердженої постановою КМУ від 16.12.2015 року № 1094, провадитимуться за рахунок коштів державного бюджету та інших джерел, передбачених законодавством, протягом 2016-2017 років. 

У відповідності до листа Міністерства фінансів окремих бюджетних програм на виконання Комплексної державної програми щодо підтримки, соціальної адаптації та реінтеграції громадян України, які переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції в інші регіони України, на період до 2017 року затвердженої постановою КМУ від 16.12.2015 року № 1094 не розроблено.

Висновки:

За результатами відпрацювання встановлено невиконання органами виконавчої влади та Національного банку України вимог статті 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII.

Заходи та Пропозиції:

І. Спеціалістами, учасниками Єдиної служби правової допомоги підготовлено звернення для громадської організації, яка опікується питанням учасника бойових дій, до народних депутатів, розробників закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», про забезпечення парламентського контролю по факту невиконання закону зі сторони органів виконавчої влади.
ІІ.

Спеціалістами Адвокатського об'єднання "Адвокатський центр", які є учасниками Єдиної служби правової допомоги було підготовлено та подано позов до адміністративного суду з позовними вимогами до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Національного банку України, Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Київської міської державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії.

 

Ухвалою від 21 вересня 2016 року у справі № 826/14279/16 за позовом учасника бойових дій, інваліда війни ІІ групи, суддя Окружного адміністративного суду міста Києва, ухвалив відкрити провадження в адміністративній справі та призначити судовий розгляд справи на 01 лютого 2017 року о 13:30 год.

Примітка: У відповідності до статті 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. Одними із основних засад судочинства є розумні строки розгляду справи судом. Частина 1 статті 122 КАСУ визначає, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом. 

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва призначив судовий розгляд справи на 01 лютого 2017 року о 13:30 год., тобто через п’ять місяців після відкриття провадження, що є порушенням вимог частини 1 статті 122 КАСУ.

Примітка: Адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України, їхньої посадової чи службової особи, виборчої комісії (комісії з референдуму), члена цієї комісії розглядаються і вирішуються в окружному адміністративному суді колегією у складі трьох суддів (колегією).

На сьогоднішній день, Верховною Радою України не розглянуто призначення суддів безстроково, в тому числі, в результаті проведених змін у законодавстві. В результаті чого понад 50 % Окружного адміністративного суду міста Києва не здійснюють правосуддя (відповідь суду). Вказані обставини зумовлюють призначення розгляду справ колегією суддів на термін понад 3-5 місяців.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі - телефонуйте на номери нашої гарячої лінії або на електронну адресу:  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її...

Вихідні дані продукції інформаційного агентства:

Назва: Інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги»

Відомості про засновника (співзасновників): за посиланням

ПІБ відповідального за випуск: Осмоловський Д.Ю.

порядковий номер випуску і дата його виходу: 12/12-16 від 20.12.2016 року.

banner right karta